Blondie – Pollinator

Blondie – Pollinator

RECENZE | Novinky: Nové album legendárních Blondie Pollinator je tak trochu maškarní bál zúčastněných hostů

Legendární Blondie nahráli po 41 letech od vydání eponymního debutového alba novou desku. Pollinator by mohl mít podtitul “Blondia & Famous Fans”, protože se na novém albu objevil početný zástup fanoušků Blondie z řad hudebních osobností. Do studia za těmito legendami přišli např. Sia, Nick Valensi ze Strokes nebo i Charli XCX.

Už to pomalu bude 20 let, co se Blondie vrátili po 15 leté pauze. Pollinator je už třetí album v šestiletém rozmezí a celkově páté album po comebacku. Blondie dvojka Chris Stein a Deborah Harry má prsty pouze ve dvou písních, ostatní napsali kromě výše zmiňovaných třeba anglický kytarista Johnny Marr či švédský popový zpěvák Erik Hassle. Podle toho, jak nové album zní, mnoho z těchto hostů na desce prostě chtělo zavzpomínat na staré dobré časy, kdy ve svém dětském pokoji do nekonečna roztáčeli vinyly starých desek Blondie.

Foto Blondie k albu Pollinator
Blondie (Autor: Danielle St. Laurent)

Produkce se zhostil vydařeným způsobem známý producent John Congleton, který v minulosti mimo spolupráce s indie interprety jako Explosions in the Sky, Astronautalis, St. Vincent, Swans, Strand of Oaks skládal hudbu k seriálu Friday Night Lights, pro dokumenty kanálu Discovery a jeho minulá práce byla album The Ride od Nelly Furtado, na kterou jsme napsali recenzi. Congleton pojal novou desku Blondie chválihodným způsobem a zní tak, jak by si asi lidé mohli představit, že album Blondie v roce 2017 bude znít.

Na úvodní „Doom or Destiny“ slyšíme kromě Debbie Harry taky Joan Jett a tomu, kdo zná tvorbu i druhé jmenované zpěvačky, musí být jasné, že se jedná o logické spojení zpěvaček, které se k sobě dokonale hodí. Obě zpěvačky zpívají z podobných hlasových poloh a skvěle se doplňují. Hlas Joan Jett je o něco drsnější, oproti tomu hlas Blondie – Debbie Harry, přidává onu typickou drzou nasládlost. Jen je škoda, že k tomuto duetu nedošlo někdy v minulosti, přece jen hlas zpěvaček je úměrný jejich věku a už taky není to, co býval. To je taky jedno z největších slabin alba. U nejslavnějších klasik Blondie – ať už to je “One Way Or Another”, “Hangin’ On The Telephone” nebo “Heart of Glass”, byl hned vedle unikátního spojení punku a popových refrénů, její drzý hlas tím hlavním, co hnalo kapelu kupředu.

Na novém albu zpívá písně s níže položeným hlasem a někdy zní občas skoro jako robot. V některých skákavých písních to ale kupodivu není zase tak na škodu. Vzhledem k tomu, že ještě před třemi lety Blondie přezpívával staré písně Blondie ve slušné formě, to byl možná více Congletonův záměr než nutnost, aby Harry vůbec písně Blondie odzpívala. Ať už je to jakkoliv, nemusí to lahodit ucho úplně každému posluchači.

Znásilnění Blondie

První čtyři písně kráčejí hodně ve stopách rychlejších Bondie z éry 70. let a jejich vystoupeních ve slavném klubu CGBG. Další písně jsou spíše romantického charakteru. Přímý romantický moment na Pollinator je “Love Level”, na které zpívá John Roberts – dabér kresleného seriálu Bobovy Burgery a tento překvapivý host je ukázkou toho, jak vzít typický zvuk Blondie a interpretovat ho vlastním způsobem a posunout ho dokonce někam jinam – v tomto případě k něčemu, co se trochu podobá reggae. Tahle spolupráce rozhodně zní jako daleko povedenější, než znásilnění Blondie v podání Sii a Valensiho, ve kterém se opakuje úryvek: “Heartbreak / From the best day ever/ Break up, make up, break up / This will go on forever, ” za který by se museli stydět i One Direction. Celé to navíc Debbie Harry vůbec neuzpívá a její hlas zní na této písni jako chátrající hlas stařenky, která si přišla zazpívat na karaoke párty s mladými. Rozhodně moment, při kterém bodá u srdce všem fanouškům Blondie.

Spojení s Charli XCX na písni “Gravity” je poměrně povedené a to už z toho důvodu, že punkem inspirovaná popová diva Charli XCX je tak trochu současná (akorát teda ne blonďatá) verze Debbie Harry. Píseň se nese v synth-popovém vesmírném popu a zpěvačka vlastním jménem Charlotte Atchinson znovu dokazuje, že má neoddiskutovatelný skladatelský talent a nejen na provokativní, taneční mainstreamové skladby jako “I Love It” nebo “Fancy”. Tradičně dobrou práci odvádí vždy spolehlivý Johnny Marr, který do alba přidává nezbytnou část testosteronového drajvu v písni “My Monster”. Skvělá je druhá „Long Time“, kterou napsal písničkář Dav Hynes, známý jako Blood Orange.

Když si ale do svého bytu pozvete na párty hodně hostů, které osobně moc neznáte, není vždycky zaručeno, že se nenajde někdo, kdo vám z domu udělá bugr.

Blondie – Pollinator

Vydáno: 5. 5. 2017
Délka: 52:10
Žánr: Pop/Rock, Dance-Rock, Alternative indie/rock
Rozhodně musíte slyšet: 1. Doom Or Destiny, 2. Long Time, 4. Fun

Hodnocení
Celkové hodnocení:

ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE

Komentář