Eminem – Kamikaze

Eminem – Kamikaze

Recenze | Novinky: Eminem si na Kamikaze chce sjednat respekt za minulé vysmívané album Revival

Marshall Bruce Mathers III dostával za poslední album Revival, které vyšlo na konci minulého roku pořádně naloženo. Takhle si zkazit reputaci, nejen po legendárních rapových albech jako  The Slim Shady LP (1999) nebo The Marshall Mathers LP (2000), ale i po albech jako Relapse (2009), Recovery (2010) a hlavně skvělému The Marshall Mathers LP 2 (2013), se jen tak nevidí. Eminem působil na minulém albu občas tak špatně, že se skoro stával parodií sebe samotného. Nyní je tady Eminem nečekaně s dalším albem Kamikaze a to je vlastně takovým reparátem alba minulého.

Je pravda, že Eminem na novém albu hodně brečí a obhajuje svůj minulý počin tak, že to místy působí až směšně, naštěstí to ale s ním není pořád zase tak špatné a album je hlavně po zvukové stránce, když úplně vypustíte slova, nesrovnatelně lepší než album minulé. Už neslyšíme přešlapy typu sample “Zombie” od Cranberries, který nechal Eminem hrát prakticky v celé délce a do toho rapoval. Po té stránce textové to má daleko od toho starého Eminema, kterého máme všichni rádi, není to ale naštěstí taková hrůza jako Revival.

Foto Eminem (Marshall Bruce Mathers III) k albu Kamikaze
Eminem (Marshall Bruce Mathers III) foto: Facebook

Někdy to bohužel stejně jako na albu minulém působí, že Eminem je takový přerostlý puberťák. Eminem dětinsky nedokáže přijmout kritiku z minulého alba. Je jedno, jestli jste z východního slovenska nebo Bronxu, ale rapový stereotyp jasně říká, že musíte vždycky válčit proti svým „hejtrům”. V rapu totiž podle některých neexistuje něco jako kritika — ať už ta hudební od novinářů a nebo ta od známých lidí. Nebere se v potaz názor druhých.

Eminemova krize středního věku pokračuje i na Kamikaze

Eminem má prostě takovou krizi středního věku a ta trvá i na aktuálním albu

Nepřemýšlí se o tom, že někdo jiný může vidět něco, čeho si my sami nevšímáme. Prostě se mu začne vyhrožovat, že ho zmlátíme. V horším případě že dostane kulku do čela, v lepším případě, že mu „jen” oj*beme holku apod. Eminem má prostě takovou krizi středního věku a ta trvá i na aktuálním albu. To je velice známý jev, který psychologové zavedli v 60. letech a jeden z příznaků, že si touto krizí procházíte je, že se snažíte dělat aktivity, uchovat si vzhled a chování takové, které je společností asociováno s lidmi výrazně mladšího věku.

Eminem na Kamikaze ale také předává své názory k množství jiných rapperů, vyjadřuje se ke stavu moderního rapu a mluví taky otevřeně o jeho vztahu s bývalými přáteli i spolupracovníky. Přímo na albu můžeme slyšet častého spolupracovníka Eminema Royce da 5’9″, Joynera Lucase nebo Jessieho Reyeze. Kromě těch, co byli napsáni do featuringů, je tu také třeba Justin Vernon na “Fall”.

Mezi producenty alba tentokrát nenajdeme Ricka Rubina, který byl hlavním článkem produkce dvou minulých alb, nechybí ale Mike WiLL Made-It, Boi -1da, Tay Keith, CuBeatz nebo Ronny J. A samozřejmě svou část na produkci odvedl také samotný Eminem, resp. jeho alter-ego Slim Shady, jak se podepsal na obal alba.

Většina hudebních fanoušků asi sama od sebe pozná, že obal je odkazem na oblíbené Eminemovo album Licensed to Ill od Beastie Boys, které Eminem samploval například právě na předminulém The Marshall Mathers LP 2.

Na letadlo na obalu jakoby odkazoval i úvodní zvukový klip padajícího letadla z první “The Ringer”. Noční, neonové beaty jsou spojeny s Eminovým komentářem o stavu dnešního rapu. Mnoho raperů a lidí z bussinessu Eminem nazývá nepřímo, některé ale zmíní přímo a rozhodně je nešetří.

“So finger-bang, chicken wang, MGK, Igg’ Azae’
Lil Pump, Lil Xan imitate Lil Wayne.”

Musí se uznat, že v tomhle případě Eminemovo sjednávání si respektu u mladých žraloků žánru z pozice zkušeného člověka z branže, docela zabírá, potom ale přijdou řádky:

„‘Cause it went over your head, because you’re too stupid to get it
‘Cause you’re mentally retarded, but pretend to be the smartest.”

(„Jsem už mimo vaše chápání, jste moc hloupí, abyste to pochopili / Protože jste mentálně retardovaní, ale předstíráte, jak nejste chytří.”).

Myslí to Eminem vážně? Možná se snaží jen využít typického hip-hopového postupu a šokovat. Pokud to ale vážně myslí (což je docela dost pravděpodobné), pak to připomíná takový ten kdysi oblíbený potisk triček: „Všichni jste blázni jenom já jsem letadlo.” Už při spuštění tlačítka přehrávání by asi nebyly ani bez jakékoliv předchozí indicie, pochyby, že Eminem nevynechá rýpání do Donalda Trumpa a v téhle písni ho nazývá podobně jako někteří jeho kolegové „Agent Orange“.

Vyjmenuji všechny, kdo mi kritizovali minulé album

Vzhledem k tomu, jak Eminem kritizoval tzv. mumble rap, do kterého spadají mladí rapeři jako Migos, Lil Uzi Vert, Lil Yachty nebo třeba 21 Savage, lze styl rapování téměř totožný s “Bad and Boujee” od Migos, v písni chápat jako sarkasmus vytvořený pro účely parodování právě tohohle rapového podžánru.

Pak jakoby ještě zvýšil agresivitu na následné “Greatest”, kde slova sice fungují hezky po fonetické stránce, po stránce intelektuální, však už ne tolik. Rapové ukazování svalů je tak alespoň proloženo pár zajímavými řádkami, které upoutávají pozornost, jako:

“I should slap Vlad with a ISIS flag.”

(„Měl bych s vlajkou ISIS jednu fláknout.Vladovi.”)

“Lucky You” je zajímavé v tom, jakým způsobem na ní spolupracují Eminem a jeho mladší kolega z Massachusetts Joyner Lucas. Lucas rapuje o tom, jak za svou práci nedostal dostatečnou satisfakci a mrzí ho, že ačkoliv měl na internetu některé velice oblíbené písně, nedostalo se mu žádného uznání skrze hudební ocenění. Naopak Eminem rapuje z pozice někoho, kdo je držitelem těch největších ocenění, ale je podobně frustrován, protože má pocit, že ho mladá hip-hopová scéna stejně nerespektuje tak, jak by si zasloužil.

Hudebně píseň začínající beaty se zvony, působí trochu jako rapové klišé, zajímavě ale zní alespoň hluboké basy a filmové syntezátory. Je nutné také vzdát holt Joyneru Lucasovi, který odvedl na písni skvělou práci a dodal jí energii, kterou by jinak postrádala.

Eminem si zkrátka dal za cíl na novém albu Kamikaze vyjmenovat všechny, kdo kritizovali minulé album Revival.

Než se přesuneme dál, uvařte si třeba čajík a pojďme vypsat takový přehled těch nejdůležitějších, které Eminem na Kamikaze přímo nebo nepřímo urazil.

Vince Staples, Joe Budden, Lil Yachty, Lil Pump, Lil Xan, Charlamagne tha God, Donald Trump, Ja Rule, Die Antwoord, Token, Migos, Machine Gun Kelly; všichni, kdo se hlásí k mumble rapu; všichni bílí rappeři, Drake, DJ Akademiks; Tyler, The Creator; Earl Sweatshirt, Pitchfork,  Lil Wayne, ceny Grammy, Lord Jamar, ex-manželku Kim, Chance The Rapper a mnoho dalších.

Eminem si zkrátka dal za cíl na novém albu Kamikaze vyjmenovat všechny, kdo kritizovali minulé album Revival. Protože my chceme být také na dalším Eminemově albu, zkusíme se tam dostat: „Hey! Eminem! Your albums fuckin’ sucks now!”

Je vtipné, že si Eminem sám do alba přidal kritiku — velice povedenou kritiku, která zasáhla přesně hřebíček na hlavičku  — track “Paul (Skit)” obsahující záznam hovoru, ve kterém Eminemovi domlouval jeho manažer Paul Rosenberg. Uvedu tady celý přepis zaznamenaného hovoru, resp. jeho překlad, protože se pod jeho slova plně podepisují a lépe to vyjádřit nejde.

„Čau Em, tady je Paul. Ehmmm, poslouchal jsem nové album. Ehmmm, opravdu chceš odpovědět všem těm, u kterých se ti nelíbí, co říkají, ehm, o tobě nebo o věcech, na kterých děláš? Chci říct, nevím, jestli je to opravdu skvělý nápad. Co bude dál? Kamikaze II, album, na kterém budeš odpovídat všem, kterým se nelíbilo, album, na kterém jsi odpovídal všem, kteří neměli rádi předchozí album? Je to kluzký svah. Já – nevím, jestli je to opravdu dobrý nápad. Ehmmm, dostanem se tak na šikmou plochu. Každopádně mi zavolej.”

A je to tady znovu. Eminem prostě ostatní absolutně neposlouchá — a očividně ani ty nejdůvěrnější. My Češi máme na to takové krásné lidové rčení, které říká: „Komu není radno, tomu není pomoci.”

Pak si poslechneme píseň s příznačným názvem “Normal”, která skutečně v normálnosti uvízne, pak se z ní vyklube ale docela dobrý track. Nejdříve, když to moc nechcete díky Eminemovému znuděnému polo-zpěvu, pak se song docela rozjede a Eminem rapuje zajímavou story o tom, jak s nějakým pochybným týpkem jménem Milo pronásledovali Eminemovu přítelkyni na cestě domů.

Díky druhé polovině se splnil účel alba

Po tom, co si vyslechneme nahrávku toho, jak Eminem v nějaké jedné z jeho slabých chvilek vyhrožuje, že si najde doma nějakého novináře, který ho kritizoval kvůli Revival, čeká nás naštěstí za odměnu ta lepší část alba a na úvod pomyslné druhé části alba asi nejlepší song alba.

“Stepping Stone” je konečně starý dobrý Eminem. V retrospektivní písni se Eminem vrací k tomu, že cítí výčitky svědomí za to, že v počátku své kariéry využil k dosažení popularity jeho rapovou skupinu D12 a to na úkor ostatních členů, kteří zatímco on rostl, stagnovali.

Přes mající děsivě znít, ale spíše jen migrénu způsobující “Not Alike” se dostaneme k nudné “The Fall” — pozor, na streamovacích službách je píseň nesprávně prohozena s titulní “Kamikaze”! Když už skoro přestanete úplně vnímat, co na “Not Alike” Eminem říká, nastoupí titulní píseň, která tok alba bohatě vylepší.

Cirkusově znějící sample znějící jako nachlazený syntezátor, který má napodobovat zvuk trombonu kupodivu, a to i když je trochu otravný, funguje. Na písni je ale samozřejmě nejlepší, jak naráží na jeho dost možná nejvíce kritizovanou píseň “Feck” z roku 2005. Na konci refrénu pak Eminem prudce nastoupí a s rychlou kadencí pořádně ostře vypálí:

“I’m a Kamikaze, gonna…”

Refrén na to zase navazuje jakoby ve smyčce a začíná plynule znovu:

Smash into everyone, crash into everything.”

Škoda, že na začátku Eminem zase kafrá do politiky — očividně tématu, o kterém vůbec nic neví. A zase to dopadne průšvihem.

“You beat me, Islamic Nazi, that means there is no such thing.”

Je hezké, že se Eminem zastává Islámistů. No, počkat… Ono to asi zase tak hezké vlastně nebude. A je to stejně hloupé, jak to zní. Ví vůbec Em, že existuje nějaký rozdíl mezi Islámem a Islámismem? Že běžný muslim není Islámista?

Snad teď nebudu znít jako Tomio Okamura, ale je smutné, jak byly mladým na západě lidem vymyty mozky tolerantně a rudo-zeleně smýšlejícími učiteli. Jakoby to bylo málo, ještě se k tomu přidávají rapeři. Takže v případě, že to také nevíte: Islamismus je totalitní, expanzivní a násilná ideologie. Potlačuje lidské svobody a lidských práv. To není věc názoru, to je fakt. Probůh, vždyť v rámci islámské jurisprudence se uděluje trest smrti za to, že je někdo homosexuál! Podporujete vážně toto!?

Samozřejmě, technicky vzato má Eminem pravdu. Wow! Něco jako islámistický nacista fakticky neexistuje, kdo by to byl řekl!? Proč ale raději třeba neodsoudí islámské teroristy? ISIS? Hlavně, že fláká s vlajkou ISIS Putinovi do tváře. Někoho, kdo bude submisivně bránit islámské teroristy tady tak vážně potřebujeme…

Následující “Nice Guy” s písničkářkou Jessie Reyez je zábavná píseň. Zvláštní, experimentální styl písně, který bychom čekali spíše, když už od Kanyeho Westa, moduluje hlas Jessie Reyez, aby chvíli zněla jako jemná holka a poté jako klučičí raper. Je to pořádně tvrdý rap a zní to dobře.

Eminem jako již několikrát na albu mluví o svých problematických vztazích a s Jessie Reyez střídavě rapují a zpívají z pozice špatného a hodného kluka. Styl, s jakou vervou Jessie Reyez rapuje části jako: “Suck my dick, you fuckin’ suck, bitch / Suck my dick, you fuckin’ suck, man / I hope that your heart get hit by a semi-truck,” svědčí o tom, že by byla skvělou raperkou, kdyby na to přišlo…

Druhá píseň s ní — “Good Guy”, zní po těch vyhrůžkách a siláckých řečích konečně pohodově, bohužel to je jediné, čím vyčnívá.

Poslední “Venom”, soundtrack ke stejnojmennému filmu podle marvelovské předlohy, je hodně ambiciózní pecka. K filmu se zatraceně hodí, slova jsou skvělá. Málokdy se podaří vymyslet něco takového, když je píseň psána “na objednávku”. Eminem předvádí některé skvělé rapové kousky, jako když se v refrénu jakoby zakoktá.

Refrén je ale to, co činí s písně problematickou. Je hodně chytlavý, ale na druhou stranu se asi taky nebudete moct dlouho rozhodnout, zda je chytlavost příjemná a nebo otravná. Eminem na něm totiž zní trochu, jako chovanec ústavu pro mentálně postižené. Nakonec se ale ta kombinace temnoty a popcornové zábavy tak nějak vážně perfektně hodí k filmu, který je vlastně úplně o stejné kombinaci popcornu jezeného v temnotě.

Eminem – Kamikaze

Vydáno: 31. 8. 2018
Délka: 45:49