Imodium – Element

Imodium – Element

Recenze | Novinky: Nejvíce komplexní a nejvíce jednotné album Imodium je to nové s názvem Element

Každá kapela má jedno zlomové album, které kapelu posune ne o jeden, ale rovnou o několik levelů výše. U některých kapel je to hned debutové album a poté se jí jen marně snaží překonat jako běžec, který neustále pronásleduje svůj rekord. Imodium si svůj osobní rekord vytvořilo, zdá se minulým albem Valerie. Alespoň tedy co se týče úspěšnosti mezi posluchači. Nějaký tlak si ale broumovská skupina Imodium rozhodně nepřipouští, běží si to novou disciplínou a na novém albu Element mají nejtvrdší zvuk za poslední hodně dlouhou dobu.

Pojmenovat kapelu podle léčivého přípravku na průjem musí dát asi buďto hodně odvahy a sebemrskačství, nebo v opačném případě hodně smyslu pro humor. Internet tomuto názvu ještě pořádný kus legrace přidal. Fanoušci, novináři, pořadatelé a nebo kdokoliv jiný, kdo si chce o kapele něco najít, se nejdříve musí prokousávat přes odkazy na příbalové letáky a lékárny, než se praští do čela a řekne si: “Zase jsem zapomněl připsat k ‘imodium’ slovo ‘kapela.’” Naštěstí kapela nezní tak blbě, jak blbý je jejich název a Imodium patří dlouhodobě k jakýmsi velvyslancům zámořské kytarové hudby, kterou zabírají od “radio-friendly” pop rocku až po nü-metal. Taky že si je zahraniční kapely docela často vybírají jako předskokany, a to ať už to jsou Simple Plan nebo Bush (ačkoliv původně britská kapela, už dávno toho mají v sobě daleko více zámořského).

Foto Imodium k albu Element
Imodium (foto: imodiumband.cz; Michal Havlíček)

Imodium si album tentkrát nahráli sami, hlavní roli při psaní písní (jako vždycky) i produkci (nově) měl jako správný lodivod kapely Tomáš Fröde, přičemž asistoval jako jakýsi externí poradce nebo chcete-li mentor producent muzikálu Hamlet Jan Zázvůrek, který album i mixoval, stejně jako minulé album Valerie. První píseň “Znamení” připomíná zvuk amerických hard rockových kapel jako Adema. “Berem věci tak, jak jsou! Dokud neshoříme,” zpívají odhodlaně Imodium za exploze kytar, která jakoby byla zapálena bzučivým efektem před refrénem. Syntezátory v refrény zní trochu nadbytečně, blikající retro elektronický efekt v mezihře ale naopak chod písně osvěží.

Problémy se Spiritem

“Proud” začne ještě ve tvrdším stylu a jestliže úvodní píseň připomínala Ademu, tady je to jako opatrnější Korn s méně podladěnými kytarami. Sloku brousí Frödův zkreslený hlas. Zatímco minulá píseň přešla od jemnější polohy k explozivnímu refrénu, tady se v předrefrénu vystřihne popový refrén, který připomíná spíše než Korn, Malátného Chinaski, nastane ale další zvrat a píseň přejde v mohutný sborový refrén.

S hlavním singlem “Spirit” je to trochu problematické. Jednak je to duet, což je sice osvěžení tradiční tvorby kapely, která si vyzkoušela něco nového a ozvláštnila svou píseň, ale dneska u nás dělá mužsko-ženský duet už snad úplně každý a ztrácí to tím pádem onu zvláštnost, protože si člověk neřekne, “Wow, Imodium udělali duet,” ale spíše “Hmm, tak už i Imodium mají duet,” a to přestože SharkaSs odvedla skvělou práci. A pak je tu ještě jedna věc. Následující část bude extrémně subjektivní, proto přejdu do ich formy. Pokud jsem měl s něčím problém u písní Imodia, pak to bylo to, že jsem se nikdy nedokázal ztotožnit s jejich texty a navíc mi připadaly trochu kostrbaté, zvláště v refrénech.

Tady se podle všechno špatné na textech Imodium projevilo a to hend najednou. Rým “Ve mně to hoří a může za to jen tvůj spirit / ty čteš mý sedmý divy,” je podle mě naprosto tragický. Jakoby Tomáš Fröde až moc chtěl vymyslet velkolepý refrén a nakonec vyrukoval s něčím, co naprosto pohřbilo jinak krásnou sloku. Je to podle mě exemplární příklad, jak si vylámat zuby na česko-angličtině.

Element > Valerie

Naopak v “Nade mnou” nám dají Imodium parádní refrén ve stylu Alice in Chains s religiózním tématem plným víry:

“On se na nás pořád dívá,
někdy slyším jeho smích.”

“Blázni” už se jeví jako trochu moc velké kopírování vlivů amerických nü-metalových kapel a spolu s pozitivní, avšak neúčinnou a tuctovou písni “Válka a mír”, nekončí album na příliš dobré vlně. Píseň “Dobrý věci” to naštěstí trochu zachraňuje a mohla by být dobrá budoucí složka akustických vystoupení.

Sečteno podtrženo: máme tady album, které neobsahuje ani zdaleka tolik výrazných písní, jako minulé album Valerie, na druhou stranu jakoby album lépe drželo pohromadě a je jednotné, jakoby bylo více komplexní a tak nějak vůbec nejvíce propracovaným počinem Imodium, co se týče produkce, jakési atmosféry a celkové nálady, která z alba vyřazuje vůbec.

Element je rozhodně lepší než minulé album Valerie, které ačkoliv bylo veleúspěšné u posluchačů, mělo k dokonalému albu hodně daleko.

Máme tady 11 písní, ve kterých najdeme 3 naprosté pecky (“Znamení”, “Proud”, “Nade mnou”), kupu na zahraniční poměry průměrných, na české poměry nadprůměrných písní, těžících snad víc než jindy inspiraci ze zahraničí (přeberte si podle vlastního uvážení, zda je to pozitivní, neutrální nebo negativní) a hlavní singl “Spirit”, který je paradoxně asi nejméně uspokojující písní alba. Element je rozhodně lepší než minulé album Valerie, které ačkoliv bylo veleúspěšné u posluchačů, mělo k dokonalému albu hodně daleko a působilo jako trochu moc zoufalý pokus fronty písní marně čekajících na průnik do rádií.

Imodium Element

Vydáno: 29.9. 2017
Délka: 35 min.