LCD Soundsystem – American Dream

LCD Soundsystem – American Dream

Recenze | Novinky: LCD Soundsystem na American Dream vstali z mrtvých. Pohřeb měli velkolepější, ale je dobré je slyšet zpátky

Murphy se svou New Yorskou bandou LCD Soundsystem přichází s albem American Dream. Před 6 lety se přitom konal poslední koncert kapely. Murphy, který v podstatě podvedl napřímo 20 000 návštěvníků koncertu a další desítky tisíc lidí, kteří utratili peníze za rozlučkové album, dokument a mnoha svým fanouškům navíc zlomil srdce, teď má co napravovat.

V roce 2011 LCD Soundsystem ohlásili svůj poslední koncert, po kterém měl nastat konec kapely. Nyní jsou tady v roce 2017 znovu a v rozhovoru pro New York Times se frontman James Murphy v podstatě přiznal k tomu, že rozpad kapely byl vyvolán kvůli tomu, že se na jejich velký koncert v Madison Square Garden neprodávaly lístky dostatečně rychle a kapela měla strach, že se koncert nevyprodá.

Po oznámení, že to bude poslední koncert, se prodaly lístky za pár minut. Nebylo by se čemu divit, pokud by se někdo kvůli tomuhle lacinému triku na 47 letého, už prošedivělého Murphyho, který svým vzhledem připomíná lidskou verzi obřího plyšového medvěda, zlobil. American Dream tak není pouze dalším řadovým albem, ale i potencionální omluvou fanouškům, kteří si určitě říkali: “Raději by si měl na tom zatraceném albu dát záležet!”

Foto LCD Soundsystem k albu American Dream
LCD Soundsystem při vystoupení na norském festivalu Q25

Největší podvod v dějinách odcházení?

No a zvláště, když měl Murphy ještě tu drzost nechat si natočit velkolepý dokument Nekecej a zahraj hity (v originále Shut Up and Play the Hits), který hlásal „Když pohřeb, tak ať ho máme ze všech nejlepší!“ a byl krásným rozloučením s kapelou. Záznam koncertu spojený s dokumentem, kde se všichni objímali a (potencionální spoiler) na konci si Murphy při velice dojemné scéně ve skladišti nástrojů druhého dne teprve skutečně uvědomil, že tohle je definitivní konec.

Film se promítal na festivalu v Karlových Varech i na jednom z největších světových filmových festivalů Sundance. Když po takovém loučení oznámil Murphy minulý rok, že kapela vydá letos nové album, byl to takový, jak se říká v internetovém slangu: “WTF moment”. Kapel, které už udělaly něco podobného je spoustu (Nine Inch Nails v roce 2009, neustálé desetiletí loučení se kapel jako Scorpions, The Who, KISS apod.). Těžko by se však hledal více manipulativní odchod-neodchod.

Nekecej a zahraj hity

Není to ani tak o příležitostných fanoušcích a internetových trollech, ale o tvrdém jádru věrných fanoušků. Bude se ale vlastně tolik lidí zlobit a nebo budou spíše rádi, že jsou LCD Soundsystem zase zpět? Jejich název dokumentu Shut Up and Play the Hits byl míněn jako dání vědět světu: “Tohle bude naše poslední párty a bude to zábava. Teď kašleme na politiku a na všechno, co chceme světu říct. Pojďme se prostě bavit.” Název ale vzhledem k událostem časů minulých lze nově chápat tentokrát taky opačně. Svět říká po tom, co se skrze sociální sítě Murphy omluvil, kapele: “Raději nic neříkejte, co se stalo, se stalo. Řekli jste, že jste zpátky, tak se koukněte snažit. Nekecej a zahraj hity!”

Navíc nečekané oznámení pokračování a vydání alba je právě, to co k téhle kapele sedí a vlastně naprosto zapadá do toho trochu uměle vytvořeného příběhu, resp. toho, kde skončil.  Kde Murphy zůstal stát v té místnosti s nástroji. Byl to jeden z těch momentů, kdy vám projedou v hlavě všechny silné momenty, které jste zažili a uvědomíte si, že už se nikdy nevrátí. American Dream je v tomto ohledu takový ten typický sentimentální návrat z filmových komedií nebo filmů pro děti jako Auta.

Hlavní protagonista to zkouší, ale nejde mu to, protože musí pořád myslet na své přátele, které u sebe nemá. Pak se najednou otevřou vrata Murphyho garáže, ve které se marně snaží přijít s novou hudbou a navrátivší přátelé a spoluhráči slavnostně prohlásí za znění dojemné hudby: “Snad sis nemyslel, že tě v tom necháme.” Všichni vezmou své nástroje a předvedou velkolepý comeback. Takhle to ale chodí ve filmech, doopravdy se jedná o velkolepý comeback? Ve stručnosti: ne zase tak velkolepý, ale povedený určitě.

Vzhledem k tomu, že album skutečně vznikalo jako návrat ke starým známým a tomu, co dělá Murphy nejraději: hraje hudbu s přáteli a rád se o ni dělí s posluchači, to jak album zní, není zase takovým překvapením. A pokud zní podobně jako vždycky zněli, je toho součástí i takový mix interpretů, které má Murphy rád. Jeho kamarád David Bowie, New Order, Modern English, trochu překvapivé by mohlo být, jak zní na novém albu taky hodně jako Arcade Fire nebo dokonce Cage the Elephant (kytary v intru “emotional haircut”). Píseň “other voices” zní hodně jako nový potrhlý disco singl Arcade Fire “Signs of Life”, ovšem píseň LCD Soundsystem je daleko více pochmurná. Jejich nové album je vůbec celkově poměrně překvapivě — na to, že je to onen radostný návrat — poměrně zasmušilé. O nějaké melancholii a depresi však nemůže být řeč. Lze mluvit spíše o zdravé podrážděnosti.

Zástupce lidu, který chodil na kafe s Bowiem

Předchozí album This Is Happening bylo takové konzistentní vyznání lásky k disku. American Dream je oproti tomu divoké skákání od jednoho postupu k druhému, od odkazů na jednu kapelu, k odkazům na druhou kapelu. “tonite” je klubová taneční pecka s retro zvukem 80. let, oproti tomu “call the police” je píseň jednoznačně vhodná pro živou reprodukci. Murphy postupně na sebe nabaluje vrstvy rozlehlých instrumentálních, elektronických scenérií zvukových palet spolu s klasickými rockovými nástroji, které jsou v průběhu písně hlasitější a vydávají čím dál více hluků oproti zvukům, až do velkolepého vyvrcholení v chaosu. Úvodní píseň o usmíření “oh baby” je poctou písně “Dream baby Dream” kapely Suicide.

“You’re just a baby now,”  opakuje Murphy v průběhu druhé písně “other voices”, kde dostane i prostor pro zpěv klávesistka Nancy Whang, ještě předtím ale v druhé sloce Murphy zpívá:

“And these doors all have locks on them
Like tinfoil hats, man
Made for resisting (other voices),”

když chce pomocí metonýmií k zamknutým dveřím a hlasům jiných lidí, vyjádřit neschopnost některých lidí přijímat změny v životě a neschopnost naslouchat jedince s jinými názory. Jak výstižné vzhledem k dnešní rozdělené společnosti! Na konci taky nezapomene zmínit Bowieho radu, kterou mu dal, když si nebyl jistý oním slavně-neslavným rozpadem kapely. “Pokud se při tom, co děláš necítíš nepříjemně, pak neděláš vůbec nic.” Murphy, ačkoliv se omluvil, ničeho nelituje a v posledním řádku dodává: “Měl by ses cítit nepříjemně.”

Ačkoliv album svým lehkým podrážděným tónem i názvemm může odrážet sociopolitickou situaci a frustraci mnohých lidí i médií, Murphy i podle jeho vlastních slov nechtěl dělat album politické. V “other voices” se nesnažil vyvolávat revoluce, ale naopak zklidnit situaci. Ve většině písní ale vyhrává individualismus a řeší bez jakéhokoliv povyšování se každodenní problémy sebe samotného, jakožto zástupce obyčejného lidu. V tom je právě jedna z největších předností Murphyho, který se nikdy nestavěl do role nějakého spasitele lidstva, ale raději do role toho, kdo je tam dole s lidmi, někdy jim zahraje, aby byla dobrá zábava a potom si odskočí (bohužel “odskočil”) na kafe s Bowiem, jakoby to byl kamarád z firmy na opravu kopírek.

“In the morning everything’s clearer
When the sunlight exposes your age,”

zpívá Murphy v titulní písni “american dream” o naprosto běžných věcech, stejně jako třeba v písních “call the police”, “emotional haircut” nebo “how do you sleep”. Paradoxně to jsou jedny z nejvýraznějších písní na alb. Každá z nich má něco výrazného. “call the police” má výrazné kytary, “call the police” výrazné jednohlasné vokály a “how do you sleep” gigantické údery bubnů.

LCD Soundsystem American Dream

Vydáno: 1.9. 2017
Délka: 01:08:38