Portugal. The Man – Woodstock

Portugal. The Man – Woodstock

Recenze | Novinky: Portugal The Man uspořádali vlastní Woodstock. Není dokonalý, ale je pořádně zábavný

Portlandská kapela Portugal. The Man na to jde na albu Woodstock pořádně zostra a bez ohlížení se na vlastní minulost.

Portugal. The Man vydali poslední album v roce 2013, jeho název zněl Evil Friends. Kapela byla v plné přípravě dalšího alba, které se mělo jmenovat Gloomin + Doomin, za vše ale mohl jeden rozhovor zpěváka Johna Gourleyho a jeho otce, při kterém mu jeho otec ukázal starou nalezenou vstupenku z nejslavnějšího festivali všech dob — Woodstocku. Parta okolo Gourleyho se rozhodla vybrat to nejlepší z jejich práce na Gloomin + Doomin a zapřáhnout to do nostalgie šílené hippiesácké doby konce šedesátých let. Tak jako Woodstock zahajoval Richie Havens a jeho píseň “Freedom (Motherless Child)” se stala jedním z nejvíce ikonických momentů festivalu, stejně tak krátký sample této písně zahajuje Woodstock od Portugal. The Man.

Foto Portugal. The Man k albu Woodstock
Portugal. The Man

Woodstock je album neuvěřitelně pestré. Slyšíme psychedelický rock, rádiový pop, funk rock, naprogramované hip-hopové beaty, rappera Fatlipa na písni “Mr Lonely”. Na divoké písni “Noise Pollution” produkované Mikem D z Beastie Boys frontman Gourley prorappuje celou sloku a na jiných písních je zase znát výrazný rukopis Danger Mouse (Gorillaz, The Black Keys, Adele) každým coulem. Tenhle producent, vlastním jménem Brian Joseph Burton, je charakteristický tím, že umí dát albům výraznou tvář a tady tomu není jinak. Nenechá kapelu se schovávat za ozvěny a kytarové efekty, vokály Gourleyho jsou strčeny posluchači přímo před nos, vokalistka Zoe Manville dostane také nebývalé množství prostoru a samplování producentů Mika D a Danger Mouse dodává albu silnou vůni hip-hopové produkce.

Dnešní verze Woodstocku nebo spíše zaprodání se?

“Easy Tiger” začíná slokou o vyrůstání: “Good kid, bad brains / Livin’ for whatever”, na “Rich Friends” John a Zoe společně zpívají o naší celebritami posedlé kultuře: I could really really really / Use a rich rich friend like you”. Na prvním vydaném singlu, ale poslední písni alba “Noise Pollution”, Portugal. The Man vzpomínají na tragickou událost, kdy Islámský stát vyvraždil redakci francouzského satiristického časopisu Charlie Hebdo.

“With my fist in the air, “Je suis Charlie,”

zpívá John Gourley.

Není těžké si představit, že kdyby byl uspořádán Woodstock dnes, ozývaly by se z jedné nenápadné louky v městečku Bethel ve státu New York podobné tóny a podobná sdělení. Zajímavé je, jakým způsobem kapela míchá melodické prvky typické pro boogie sedmdesátých let a rap, který v té době ještě ani neexistoval. “Easy Tiger” je směsice, která se jen tak neslyší. Nejdříve filtrované vokály, které bychom čekali spíše na albu Flo Ridy, sloka s akustickou kytarou jako kdyby byla nahrána v samotném Hotelu Kalifornie, ostře přetrhnutá nějakým karibským diskem a klávesy jako z pravých šedesátých let.

“Live in the Moment” je zase horkokrevná popová pecka obřích rozměrů, kterou by klidně mohla nahrát Madonna v dobách Like a Prayer éry. Taneční skákací pecka stadiónových rozměrů moc dobře dokazuje, jak se kapela dokáže přizpůsobit různým stylům a být v nich jako doma. “Feel it Still” i následující “Rich Friends” znovu ukazují, jak moc album stojí na vokálech. Spojení Johna Gourleyho a Zoe Manville je pevné jako ocel a za velké pomoci velkolepých melodií, které kapela vytvořila, jsou jejich písně pořádně frajerské a mají — řečeno instagramovým slangem — “swag”.

Pro mnoho fanoušků bude směr kapely bodnou ranou zezadu mezi lopatky, výborný psychedelický zvuk kapely je z velké části tatam, avšak Portugal. The Man nabízí svou vlastní verzi Woodstocku s přesvědčením. Woodstock nebyl též tím nejdokonalejším a nejvíce umělecky hodnotnou akcí, která se v té době odehrála, ale uměl lidi strhnout a přimět k tomu, aby tehdy skoro půl milionu lidí přišlo na louku jednoho farmáře. Proč by se nemohli snažit strhnout lidi taky Portugal. The Man?

Portugal. The Man Woodstock

Vydáno: 16.6. 2017
Délka: 38:35