Ringo Starr – Give More Love

Ringo Starr – Give More Love

Recenze | Novinky: Give More Love ukázalo, jak je důležité míti Ringa

Ringo Starr je zpět po dvou letech se studiovým albem Give More Love a v kontextu dnešní hudební scény i stavu světa se ukazuje víc než kdy předtím, že můžeme být rádi za to, že máme toho legračního bubeníka Beatles s dlouhým nosem. Ringo se s věkem vlastně moc nezměnil.

Ringo Starr. Nejlegračnější, avšak muzikantsky nejvíce zapomenutý a podceňovaný člen Beatles. Nejslavnější chvíle vlastním jménem Richarda Starkeyho byla, když dostal za úkol nazpívat písně “Yellow Submarine” a “With a Little Help from My Friends” ze Sgt. Pepper’s Lonely Heart’s Club Band. Ta poslední svým názvem vystihuje, jak je vnímána Ringovo postavení v Beatles. Je sice těžké polemizovat nad tím, zda by se Lennon, McCartney a Harrison stali slavnými jeden bez druhého, avšak Ringo Starr vedle nich vypadal se svým typickým velkým nosem a komickým stylem bubnování v lepším případě jako legrační figurka, v tom horší jako nejméně talentovaný člen, který se jen vezl a kterého kapela k sobě vzala jen proto, že vypadal hůř než zbytek.

Foto Ringo Starr k albu Give More Love
Část bandy, se kterou Ringo Starr nahrával.

“Je Ringo nejlepší bubeník na světě?” ptá se novinář. “Ringo není ve skutečnosti ani nejlepší bubeník v Beatles,” zní slavná odpověď, kterou ve skutečnosti nikdy John Lennon neřekl. Ve skutečnosti to byl vtip komika Jaspera Carrotta z roku 1983, avšak dokonale vyjadřuje, to co si svět často o Ringovi myslel. Další komik Bill Hicks si zase do Ringa rýpnul: “Beatles byli jednu dobu tak sjetí, že nechalo Ringa zpívat písničky”. Zase je to tady. Tři géniové a ne moc zdatný, srandovní bubeník s dlouhým nosem. Když se ale Beatles s jejich producentem Georgem Martinem rozhodli nahradit původního bubeníka Peta Besta za Ringo Starra, moc dobře věděli, co dělají. A ne, nebylo to jen kvůli tomu, že původní bubeník na sebe strhával pozornost fanynek.

Ringo Starr – nejvlivnější člen Beatles

Mnoho lidí ale možná zapomnělo na to, jaký byl Ringo Starr geniální bubeník.

Když Yoko Ono v rozhovoru pro Rolling Stone v roce 2015 řekla: “Ringo byl nejvlivnější člen Beatles,” není to tak šílené tvrzení, jak se může zdát. Nejedná se ani o to, že Ringo s pomocí George Harrisona napsal skvělé písně “Don’t Pass Me By” z bílého alba a kouzelnou mořskou písničku “Octopuse’s Garden”. Mnoho lidí ale možná zapomnělo na to, jaký byl Ringo Starr geniální bubeník. Ne snad tím, že by byl technicky nejdokonalejším nebo nejrychlejším bubeníkem na světě. Uměl ale něco, co ani ti nejlepší bubeníci neumí. Uměl něco, čemu se v angličtině říká “thinking outside the box”, což znamená podívat se na věci jinýma očima a najít přístup jiný než ostatní.

Poslechněte si ještě jednou ”She Loves You” a zaměřte se jen na Ringovo bubnování. Podotýkám, že píseň je z roku 1963. Bum! Najednou vám to možná docvakne. Ringovo bubnování je prostě fenomenální. Potom jeho unikátní bicí na “Tomorrow Never Knows” a “A Day In the Life”. Nikdo neuměl bubnovat tak jako Ringo a Ringo neuměl bubnovat jako nikdo jiný. Byla to unikátní, často přehlížená složka Beatles, která byla jednou z hlavních součástí jeho hudby.

Paul McCartney, Jeff Lynne i jeho All-Star band

Teď ale do současnosti. Beatles mánie už dávno skončila. Paul McCartney je i v roce 2017 stále pronásledován paparazzi. Ringo prý takové problémy nemá a cestuje po světě se svou manželkou jako normální člověk. Samozřejmě je to třeba brát trochu s rezervou. Jednou jste Beatles, navždy jste Beatles. Ale řekněme, že Ringo Starr je na rozdíl od Paula McCartneyho, který pořád patří mezi nejznámější osobností celého světa, je taková celebrita druhé kategorie. Na letišti na něj nečeká 40 fotografů, ale “jen” 10. Ringova sólová kariéra byla trochu nevypočítatelná. Měla své skvělé momenty: Ringo (1973), Time Takes Time (1992), horší momenty: Ringo the 4th (1977), Stop and Smell the Roses (1981) i průměrné momenty: Bad Boy (1978), Vertical Man (1998).

Ringo po tom, co se rozpadli Beatles rozhodně nelenivěl. Vydává alba pravidelně a pravidelně taky objíždí tour. Jeho jediná dlouhá pauza byla před albem Time Takes Time, kdy se Ringo Starr v roce 1992 vrátil se studiovým albem po dlouhých devíti letech. Jinak Ringo vydává alba prakticky v pravidelných rozestupech, které nejsou delší než dva až čtyři roky. Ringo Starr na Give More Love vsází na jistotu. Pozval si některé obvyklé hosty. Paul McCartney nechybí na první písni “We’re on the Road Again” a třetí “Show Me the Way”. Nechybí ani jeho spolupracovník z minulých alb Jeff Lynne z Electric Light Orchestra, který se objevuje na předělávce Ringového singlu z roku 1972 “Back Off Boogaloo”. Největší podíl na nahrávání měli kromě Ringa taky tradiční členové jeho All-Star bandu ve složení Steve Lukather (Toto), Peter Frampton (Humble Pie), Joe Walsh (Eagles), Edgar Winter a Timothy B. Schmit (Poco, Eagles). Pro psaní písní si ale pozval i další hudebníky a skladatele.

Ringo na Give More Love politiku neřeší, raději vrací do hudby zábavu

Ringo zůstává věrný svému stylu, který si už vytvořil v dobách Beatles a který by se dal shrnout do jedné věty jako: příjemný pop rock s hravými, veselými, až trochu legračními popovými melodiemi a potencionálem oslovit masy s nádechem staré školy rock’n’rollu a country. Ringo se od dob Beatles moc nezměnil. Pořád dělá hudbu přímo ze srdce, přímočaře a moc o ní nepřemýšlí. Album nakopne popěvek

“We’re on the Road Again,”

se starým dobrým tématem a zvukem šedesátých až osmdesátých let, kdy rock ještě dominoval světu a kdy se po světě toulaly ve staré dodávce stovky kapel toužící po úspěchu a věčné slávě. Možná se to děje pořád, to nadšení mladých kapel však není tak velké, jako za starých časů rock’n’rollu.

Všechno je to o tom dát do hudby zase zábavu a přenést ji lidem

Svět se vůbec změnil. Osobní svoboda už ani zdaleka neznamená to, co kdysi. Stejně jako být liberálním demokratem občas na nynějším západě znamená spíše být socialistou. Proto byli mnozí šokováni tím, když Ringo Starr podpořil na rozdíl od většiny známých osobností brexit. Ringo však nabízí na svém albu dostatek uklidnění v době, kdy se vyskytují snad na úplně každém albu politická téma. Kruci, vždyť už se dokonce okolo politiky motají i Foo Fighters na svém albu Concrete and Gold! Ringo na tuhletu hru nepřistoupil. Kašle na ni a je to jenom dobře. Všechno je to o tom dát do hudby zase zábavu a přenést ji lidem. Raději to na “Shake it Up” rozjede ve stylu 50. let a nesmrtelného hitu “Shake, Rattle and Roll” Big Joe Turnera (taky nazpívaná Beatles v jejich začátcích). Na “King of the Kingdom” jde Ringo směrem k reggae a “Electricity” využívá ve sloce trochu nečekaný efekt robotího hlasu. To jsou jedny z mála momentů, ve kterých Give More Love překvapí.

Neuskutečněný Ringův country sen číslo 2

Ringo začínal album připravovat jako country album, a chtěl ho nahrát v samotném hlavním městě country hudby, Naschvillu. Nakonec si to rozmyslel. Udělal z Give More Love rockového album postavené na elektrických kytarách a Give More Love nahrál ve svém domácím studiu. Když člověk poslouchá jednu z mála písní, která přežila změnu směru alba “So Wrong For So Long”, vlastně si uvědomí, že je to docela škoda. Protože Ringovi to v country poloze docela sluší. Ringo vždycky ke country tíhnul. Jeho Beaucoups of Blues z roku 1970 je prý jeho splněným country snem a “Don’t Pass Me By” z White Album tady dostane v bonusech takovou předělávku, že je konečně naprosto jasné, že se vždycky jednalo o čistokrevnou country písničku, byť verze Beatles byla dost psychedelická.

Album je plné poctivého muzikantsví a skvělých hudebníků, kteří nejenže hudbu nahrávají, ale zároveň přidají svůj kus práce a dostanou prostor na to projevit se, jako třeba v případě kytarového sóla hraného skrze efekt talk box na “Speed of Sound”.

Ringo Starr Give More Love

Vydáno: 15.9. 2017
Délka: 52:37