The Chainsmokers – Memories… Do Not Open

The Chainsmokers – Memories… Do Not Open

RECENZE | Novinky:
Chainsmokers jsou buďto největší trollové, jaké hudební svět spatřil, a nebo je Memories… Do Not Open kandidát na nejhorší album tohoto roku

Virální megahit The Chainsmokers “#Selfie” byl skvělým vtipem, který ovšem v době vydání příliš lidí nepobralo. Od těchto dvou DJů z New Yorku byl na nějakou chvíli klid, než se jim po vlně nepříliš úspěšných singlů, podařilo konečně vrátit do hitparád tentokrát úplně jinak – s romantickým duetem “Closer” a další nasládlou elektro baladou “Paris”. Co jejich první album Memories… Do Not Open?

Duo Chainsmokers na sebe upozornilo svým prvním singlem “#Selfie”. Hit z roku 2014 byl spíše než píseň, virál enormních rozměrů – vtípek který se duu Chainsmokers tak trochu vymkl z kontroly. Vydal ho mág elektro hudby Steve Aoki pod svým labelem a life-stylovou značkou Dim Mak. Při všech těch v té době úspěšných interpretech, jakými byli LMFAO nebo PSY, bylo dost těžké rozeznat, co je myšleno vážně a co už je satira. “#Selfie” bylo pomyslným vrcholem těchto hudebních virálních videí, jakými byly “Gangnam Style”, „Party Rock Anthem“, „Thrift Shop”, “Wrecking Ball” či “Harlem Shake”, které byly parodovány tisíci kanály na YouTube nebo Vinescope. Jak se hudební svět rychle mění a rychle přelévá ze strany na stranu, šokování šílenostmi, srandičkami a bizarnostmi přestalo být v módě.

Nastoupila vlna seriózní hudby – skoro až duchovní “Hello” od Adele z její třetí desky 25; zvukem drzý song “Lean On” od Major Lazer, napsán Diplem; nezvykle pomalá taneční “Faded” od Alana Walkera… Kdyby do tohohle prostředí seriózních nálad Chainsmokers vlétli s nějakou další šílenou skladbou typu “#Selfie”, bylo by to jako přijít na pohřeb v kostýmu klauna. Chainsmokers se jako chameleoni dokázali této nové vlně v mainstreamu přizpůsobit.

Fotka The Chainsmokers k albu Memories... Do Not Open
The Chainsmokers – Andrew Taggart a Alex Pall (foto: facebook.com)

#Selfie – vtip, který ne všichni pochopili?

Okamžitě po vydání “#Selfie” začali hledat cesty k dalšímu mega hitu a občas to skončilo ve slepé uličce – jako třeba jejich podivný druhý singl “Kanye”. Pak ale zahájili svou vlastní transformaci naplno a snažili se na to jít tentokrát vážnou cestou. Nějakou dobu se v tom tak trochu plácali, ale v létě roku 2016 se jim konečně podařilo udeřit hřebíček na hlavičku. Původní značka Chainsmokers – kdy ani sami fanoušci často nevěděli, zda se jedná o jednoho DJ, celou skupinu, či jen nějaký umělý výplod producentů – oživla a Andrew Taggart začal zpívat. Chytře si vybrali americkou zpěvačku Halsey, aby stvořili svůj další hit, kterým navíc Chainsmokers překonali až tak vysoko nastavenou laťku.

Po “#Selfie” jistě nejednoho napadlo, kam o s Chainsmokers půjde dál. Světe div se, oni to dokázali znovu – a úplně jiným a přesto stejným způsobem. “Closer” je zvláštní žánr taneční balady, který pokračuje právě ve stopách hitů jako “Lean On”, “Faded” a je navíc smíchán se “Sorry” Justina Biebera.

Nejdůležitější pro převrat stylu Chainsmokers však byl asi ještě jeden nezmíněný hit kanadského dívčího idola – “Where Are Ü Now,” který pro něho složil Skrillex s Diplem a pak taky “Love Me Like You Do” Ellie Goulding.

Andrew Taggart sice moc zpívat neumí, to ale stejně v době autotune není moc potřeba. Dobře vypadá a ačkoliv už mu táhne na třicet, je to takový ten klasický prototyp městského kluka od vedle, co tráví víkendy v nákupních centrech, kde utrácí peníze svých rodičů za oblečení a kadeřníky. Andrew Taggart není žádný druhý Freddie Mercury a jeho spoluhráč Alex Pall není žádný druhý David Bowie, ale co už… Chainsmokers nějakým způsobem zapadají do životního stylu i těch milleniálů, kteří umění sice moc nerozumí, jejich životní styl mísící vlivy hipsterské, hippie i hip-hopové kultury s mainstreamovými vlivy (aneb tím, co zrovna nosí Justin Bieber nebo Selena Gomez), ale umění vyžaduje a něco jako noví Chainsmokers se nabízejí jako skvělý módní doplněk.

The Chainsmokers jako Nickelback EDM?

Je těžké si představit, jak velká dávka inteligenční ignorace někoho vede k tomu, aby poslouchal něco tak strašně falešného, přehraného a hloupého. Chainsmokers jsou jako by jste vzali všechno nejhorší z dance-popu nebo taneční hudby a zabalili do jedné malé krabičky.

Hudba je mix všeho úspěšného od Calvina Harrise přes Deadmau5 až po AVICIIho. Na Esquire vyšel po úspěchu “Closer” článek s titulkem The Chainsmokers Are the Nickelback of EDM popisující podobnosti těchto dvou vysmívaných kapel. Textově je ale nové album Chainsmokers taková tragédie, že Chad Kruger z Nickelback oproti nim vypadá jako Allen Ginsberg.

Pokud bylo “#Selfie” skutečně jen vtip – jak to skupina potvrdila – není vlastně i jejich současná tvorba jenom jeden velký vtip? Jsou Chainsmokers jenom hudební trollové – dva třicátníci, co ještě nedospěli a které baví provokat všechny kolem a ještě se přitom nestydí pást na penězích tupých posluchačů? Nebo jim šlo o to, aby je po vtípku “#Selfie” někdo začal brát vážně a neuvědomují si, jak debilní jejich tvorba je? Nebo jsou jenom prostě dobří byznysmeni a postupují tak, jak je uvedeno v horní části článku cíleně?

“Je to jako kdyby LMFAO začali dělat…” říká Pall, a Taggart dokončí: “…ty nejhorší s**čky a přestlali se oblékat jako idioti.”

Když člověk čte jejich rozhovory, vypadá to spíše že jsou kombinací trollů a vyčůraných obchodníků. V rozhovorech naplno ukazují svůj mačo idiotismus. Chlapácky mluví o velikosti svých penisů, prohlašují, jak byla vagina vždycky na prvním místě, a že se stali slavní jen proto, aby dostali do postele modelky, že nemůžou za jejich příšerné vystoupení na VMA Awards, protože to spackali zvukaři, že umřou uchlastáním se k smrti a mezi tím si stíhají kopnout do Lady Gaga nebo kapely Weezer. Chainsmokers jsou nejspíše jen dva hajzlíci, kteří si jednou udělají z lidí legraci, pak se tváří vážně a přitom se tiše smějí, jak jim to vychází, že ze svých fanoušků tahají nehorázné peníze.

Debut bez největších hitů

Je docela překvpapením, že jejich debutové album Memories… Do Not Open neobsahuje jejich zatím největší hit “Closer” a ani další úspěšný singl “Don’t Let Me Down”. Jediným hitem alba je tedy “Paris”. “Something Just Like This” nazpívaná s Coldplay si sice o status hitu říká, to je ale z celého alba všechno. Memories… Do Not Open je jako jedno velké pokračování hitu “Closer”, akorát že kromě “Paris” se žádná píseň ke “Closer” nepřibližuje ani náhodou.

Někdo by řekl, že k samotnému dnu vážně chybí už jen spolupráce Chainsmokers a Nickelback, to by ale na rozdíl od spolupráce s Florida Georgia Line, mohla být alespoň zábava.

Kromě Coldplay (co ale kruci na tohmle albu dělají, to už se úplně zbláznili?) žádný z hostů není zajímavý. Všechny ty zpěvačky zní – při vší úctě k nim – s tímhle materiálem jako nudné kopie Sii nebo Rihanny. Ne že by “Closer” byla nějaká kdovíjak skvělá píseň, debutové album Chainsmokers ale je tak tragické, že se vám po této písni vlastně začne stýskat. Halsey tam odvedla slušnou práci. Je to hodně dáno materiálem, ale všechny ženské hostující zpěvačky jsou na albu oproti ni naprosto nezajímavé. K poslední písni “Last Day Alive” se přidají Florida Georgia Line a tady nezbývá než cynicky dodat – lépe už si Chainsmokers vybrat nemohli! Vybrali si stejně marné kamarády, akorát z žánru country. Někdo by řekl, že k samotnému dnu vážně chybí už jen spolupráce Chainsmokers a Nickelback, to by ale na rozdíl od spolupráce s Florida Georgia Line, mohla být alespoň zábava.

I po textařské stránce se člověku začne po “Closer” stýskat. Letně-podzimní hit měl v sobě alespoň nějaký nádech, který reflektoval typické a skutečné romantické osudy samotné cílové skupiny. Měl hlavně ale chytlavou melodii a chytlavý taneční motiv. Písně jako “The One” jsou tak řídké, že nemají vůbec nic. Nikdo nečeká nějako uměleckou hodnotu, Chainsmokers ale nemají ani chytlavou melodii nebo textovou provokaci. Memories… Do Not Open zavání obyčejným amatérismem a ignorantskou leností dua, od čehož je zachraňuje jenom standardně kvalitní produkce alba vydaného na velkém labelu. Není to žádná šílená jízda, jakou bylo Pitbullovo Climate Change (recenze) ani chytlavý popík Zary Larsson ze So Good (recenze). Taggart polo-rappuje ve stylu Divide Eda Sheerana:

“She wants to break up every night,
then tries to f**k me back to life,”

je to ale k ničemu, protože v tom není nic. Žádná hloubka, žádná rebelie, romance, legrace, záblesk chytrosti a už vůbec ne originalita. Prostě nic. Pokud na “#Selfie”, “Closer” i “Paris” ukázali Chainsmokers své nejsilnější zbraně, tohle je čistý propadák.Abychom “řetězovým kuřákům” ale nekřivdili, je pravděpodobná ještě jedna varianta, proč jsou Chainsmokers teď tím, čím teď jsou a ke které se hlásí v rozhovorech oni sami. Když viděli, že vtípek “#Selfie” nikdo nepochopil, uvědomili si že v tom nemá cenu pokračovat a řekli si: “Ne… ale teď už vážně. Teď už si z vás legraci dělat nebudeme, slibujeme.”Chainsmokers tak – jak to tak bývá v hudbě skoro vždycky – svým způsobem nemůžou za to, že jsou tím, čím jsou. To však nic nemění na tom, že Memories… Do Not Open ( je ukázka neuvěřitelného hudebního ignorantství a zatím (nepočítaje vyložené hudební masakry) nejhorší album tohoto roku.

Chainsmokers – Memories… Do Not Open
Vydáno: 7. duben 2017
Délka: 43:20
Žánry: Dance-pop, Pop
Rozhodně musíte slyšet:  5. Something Just Like This

ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE

Komentář