Zara Larsson – So Good

Zara Larsson – So Good

RECENZE | Novinky: Zara Larsson a So Good – Švédové ukázali, jak se dělá pop v roce 2017

Zara Larsson už v průběhu minulých 2 let vypustila do světa několik hitů – “Ain’t My Fault”, “Lush Life”, “Never Forget You”. Nyní konečně vydává své první album So Good. Je opravdu tak dobré, jak to říká název?

Švédové jsou na středoproudý pop machři. Začala to ABBA, v devadesátkách hitparády okupovali disco Ace of Base, z rockové scény vtrhli do rádií Europe, The Cardigans, Roxette. Další švédská vlna přišla s elektronickou taneční hudbou. Nejdříve to byli Swedish House Mafia, pak přišel Avicii. Teď to vypadá, že hlavním švédským vývozním artiklem do světových hitparád je ženský taneční pop okořeněný R&B. Po drzé Tove Lo přichází dívka, která by se z fleku mohla živit modelingem. Je ale dobře že se Zara Larsson živí zpěvem, společnosti rozhodně přispěje více zpěvem než procházením se tam zpět po mole. O tom, že Zara umí zpívat, se můžete přesvědčit na YouTube. V roce 2008 vyrazila divákům dech, když vystřihla ještě jako malá holčička perfektní cover “My Heart Will Go On”.

Made in Sweden

Má za sebou ale taky pořádně početný tým. S albem So Good pomáhala skoro stovka skladatelů, textařů, producentů a “elektro mágů” vytvářejících elektronické zvuky. So Good je dokonalým produktem především švédských talentů. V čele stojí jediná zpěvačka, která ma všechno, co si trh žádá. Je pohledná, má příjemný hlas. Trochu cynicky by se dalo říct, že tohle vlastně naprosto stačí a že Zara Larsson má ještě něco navíc – dokonce i umí zpívat.

K tomu se zúrokovalo dlouhodobé vychovávání švédských hudebních talentů. Podpora umění ze strany státu, kvalitní vzdělávání, kvalitní umělecké školy, církev dbající na hudební výchovu… Když k tomu připočítáme sociální politiku státu, při které se nemusí talenti bát začít živit hudbou a samozřejmě fakt, že švédský pop už je velmi silná značka sama o sobě, máme tady perfektní vývozní artikl, který může konkurovat velkým. Největší švédskou hvězdou těchto mužů za oponou je hlavně Max Martin. Tenhle chlapík má na svědomí – ať už produkcí nebo skladatelstvím – skoro každý druhý rádiový hit.

Foto k album So Good - Zara Larsson
Zara Larsson (foto: zaralarsson.org)

Abychom ale Švédy nepřeceňovali. Na albu So Good spolupracovaly i velké počty amerických a britských umělců. Duo Clean Bandit, čím dál tím lepší nigérijský zpěvák Wizkid, rapperská hvězda Ty Dolla $ign a dokonce samotný Ed Sheeran (recenzi na Divide čtěte zde). S takovým týmem se to pracuje samo. Jakožto Češi ale musíme Švédům jejich hudební scénu závidět. Ono to totiž není jen o těch popových interpretech. Ze Švédska jsou i třeba rockeři The Hives a Mando Diao, folkové dívčí duo First Aid Kid, punkeři Millencolin. V poslední době dosáhl v zahraničí uznání i písničkář Jens Lekman (recenzi na album Life Will See You Now od Jense Lemana čtěte zde). Zkrátka musíme potlačit slzu v oku.

Zara Larsson – mluvčí rozmazlené generace mileniálů

So Good je textově, jak lze asi očekávat, velmi povrchní záležitostí. Z alba přímo stříká materialismus. Zara Larsson vystupuje jako mluvčí generace mileniálů a to v tom nejvíce negativním světle – jako zástupce trochu namyšlených rozmazlených spratků, toužících po dokonalém vzhledu, drahých hezkých věcech a nekonečných tanečních párty. Sebevědomá devatenáctiletá zpěvačka to své cílové skupině přináší a umí na sebe strhnout v popu tolik ceněnou pozornost. Na Instagram umístila fotku, jak má omotaný kondom kolem nohy a post věnovala “všem klukům, co tvrdí, že ho mají moc velkého na nošení ochrany”. Tak sebejistě se ovšem ona a její tým nechovali při vydávání alba. Její první singl “Lush Life” vydala už v červnu 2015. Vyplatilo se tedy čekání na debut a je album skutečně “So Good”?

Jak se to vezme. Jak je napsáno v předchozím odstavci – Zara Larsson ve svých písních prezentuje už v popu tradičně trochu zvrácené hodnoty, je to ale o principu nabídka – poptávka. Album spíše reflektuje samotnou generaci a jejich tužby, než že by jim vtloukalo něco do hlavy. Ve srovnání s druhou švédkou Tove Lo ale Zara se svými písněmi trochu prohrává.

Tove Lo více baví. Provokuje po sexuální stránce, zpívá s hrdostí o nočním životě, za který by se nemusel stydět ani Lemmy Kilmister v nejlepších letech. Tove Lo je daleko větší “hipík”, co si užívá i bez peněz v kapse. Tove Lo působí stejně jako její hudba drzeji a nebezpečněji. Člověk ji více věří to, o čem zpívá. Zara Larsson je oproti o deset let starší Tove Lo, prototyp typické rozmazlené instagramové holčičky bohatých rodičů, co ráda chodí do nákupních center. Ve srovnání s výbušným zvukem loni vydaného alba Lady Wood, je So Good jako motýl proti drakovi.

“Tove Lo šla do klubu na sebezničující jízdu, zrovna když Zara Larsson odcházela domů, aby o ní rodiče neměli starost.”

Z debutového alba Tove Lo Queen of the Clouds se ozývalo: “I got to stay high all the time / to keep you off my mind,” Tove Lo není John Lennon, z jejich textů ale vyjadřuje určitý textařský talent. Tove Lo má postoj a názor, ve psaní písní je zkušenější, napsala třeba i píseň pro Ellie Goulding. Zara nemá tolik co říct a tak za ní z velké části skládali ostatní. A je to znát.

V hitovce “Lush Life” pak posloucháme prázdné ohrané fráze jako:

“I live my day as if it was the last
Live my day as if there was no past
Doing it all night, all summer
Doing it the way I wanna”

Z alba je ale cítit čerstvé mládí a o tom přesně album má být! 15 písní pohodového tanečního popu, který můžete poslouchat když jedete v létě autem nakoupit do obchoďáku maso na gril a chcete se něčím odreagovat. Album je umělé, jak jen může být. Těžko by se dalo mluvit o nějaké progresivitě, hledání nových oblastí žánru. Je to výrobek pěkně nahraný a zabalený do obalu s pěknou holkou na obalu.

Tenhle “popík” je ale jakožto blýskavý výrobek – v žádném případě ne umělecké dílo – zvládnutý tak dokonale, že je vlastně hoden obdivu. Švédové to prostě zase dokázali. Vybalancovali tropický house Robina Schultze, nabité R&B beaty Rihanny a přeslazený pop Taylor Swift, aby vytvořili dokonalé popové album pro rok 2017 s nálepkou “Made In Sweden”.

Album je samozřejmě o hitech – a že jich tady je! “I Would Like”, kterou převzal s Jennifer Lopez na albu Climate Change (recenze Climate Change zde); letní rádiová “Lush Life”, R&B ve stylu Rihanny “Ain’t My Fault”, stadionová taneční pecka “Never Forget You”. Jsou tady i skryté krásky – balady “Only You”, “I Can’t Fall in Love Without You” a “Funeral”, kde taky konečně slyšíme nějaké emoce.

Zara Larsson – So Good

Vydáno: 17. březen 2017
Délka: 50:33