Recenze alb vydaných v týdnu od 10.7.2017 – Broken Social Scene, Melvins a další…

‘Something to Tell You’ má jasnou zvukovou vizi. Jasnější a ještě více propracovanější než mělo ‘Days Are Gone’. Chybí ale dravost debutu.

ČTĚTE CELOU RECENZI

Broken Social Scene – Hug of Thunder

Vydavatelství: Arts & Crafts
Žánr: Indie Rock, Post-Rock, Alternative/Indie Rock

Kanadská indie rocková kapela založena Kevinem Drewem a Brendanem Canningem se dala dohromady po dlouhé pauze. Jejich poslední album je Forgiveness Rock Record

z roku 2010 a jedním z hlavních impulzů byly podle slov kapely teroristické útoky v Paříži ke konci roku 2015. Název Hug of Thunder má vyjadřovat kapelu samotnou a její zvuk. A Broken Social Scene jsou skutečně jako “objetí od bouře”. Broken Social Scene umí perfektně přistoupit k posluchači intimně a skrze hlukové stěny a to často v jeden a ten samý moment. Jak už to u kapely bývá tradicí, i tentokrát došlo k personálním změnám. Ačkoli hlavní pětice zůstala, přivítala dva nové členy: multiinstrumentalistu Evana Cranleyho i s jeho partnerkou Amy Millan, která nahradila ženský hlas Emily Haines a Leslie Feist, které účinkovaly na předchozích deskách. Hug of Thunder je ukázka studiové vyspělosti kapely. Dokazují, jak umí mít zvuk pod kontrolou, jak vypouští z pandořiny skříňky smršť hluku, aby ho zase v pravou chvíli zahnali zpět. Početné množství kytar spolu soupeří v tom, jak vyladěné zvuky za pomocí kytarových efektů dokážou vydat a basa tiká jako dobře seřízené švýcarské hodinky, kapela se ale nenechá unášet a žádná ze skladeb nepřesáhne pět minut (byť mnoho ze skladeb se zastaví jen těsně před dosažením pěti minutové stopáže. Nejvýraznější písní je druhá “Halfway Home” s chytlavým sborovým refrénem. Ty ale postupně ustávají a album je postupně více a více zasněné. Ustupují též hlukové pasáže a prostor  vyniknout dostávají hlavně rytmy bicích, jemné ozvěny a hlasy vokalistů.

Toro y Moi – Boo Boo

Vydavatelství: Carpark Records
Žánr: Alternative/Indie Rock, Indie Electronic, Alternative R&B

Toro y Moi, pravým jménem Chazwick Bundick, je americký hudebník a producent z Kolumbusu v Jižní Karolíně. Toro y Moi si už díky jeho konzistentně kvalitním předchozím albům vypracoval status celebrity a prý se s tímto novým světem nemohl úplně srovnat a prožíval něco jako krizi identity. Těmito duševními stavy “Chaze” je album Boo Boo ovlivněno. Jeho hudební styl se příliš nemění Pomalé tempo, syntezátory, z hudby jde vycítit lehká úzkost a napětí. Toro y Moi dost čerpá z osmdesátek, zároveň ale taky předvádí současné producentské trendy, které bychom čekali snad spíše od Justina Biebera — to když v jeho písních ‘Windows’ a ‘Girl Like You’ používá modulátor hlasu autotune. “What is wrong with this world? It’s got me thinking too much,” zpívá ke konci alba Boo Boo Toro y Moi, jehož nová deska zvukem nepřekvapí nikoho, kdo znal jeho předchozí výtvory a tématy jako z psychoterapie, v nezávislé hudbě často omílanými, také všechny nepřesvědčí o tom, že jeho album je v letošním roce či dokonce týdnu něco, co se na hudebním moři tak často nedá spatřit.

— Album týdne —

Public Service Broadcasting – Every Valley

Vydavatelství: PIAS
Žánr: Alternative/Indie Rock, Indie Electronic, Post-Rock

Kapela Public Service Broadcasting z Londýna je zpět s třetím albem Every Valley, ve kterém vypráví příběh úbytku průmyslu. Jejich minulé album z roku 2015 The Race for Space pokrývalo, jak už název napovídá historii vesmírného inženýrství od Sptuniku 1 po misi Apollo.

Aktuální album je inspirováno hlavně těžbou v Británii a Jižním Walesu. Album bylo nahráno v průmyslovém městečku Ebbw Vale, obklopeném doly. Public Service Broadcasting si postavili dočasné studio přímo v zasedací místnosti bývalého dělnického institutu. Jak je u kapely obvyklé, využívá stopy starých dokumentárních záběrů a nahrávek.

Public Service Broadcasting též vyzpovídali několik místních obyvatel a nahrávky z jejich rozhovorů jsou použity v albu. Na pomoc kapele přišlo taky několik umělců z okolí a do písně “Turn No More” přispěl k posunutí k více rádiovému zvuku James Dean Bradfield z legendárních Manic Street Preachers. Ačkoliv může znít kapela trochu obskurně, její alba mají v Británii úspěch, koneckonců jejich hudba je poměrně překvapivě přístupná pro všechny posluchače a Public Service Broadcasting už si dokonce zahráli i jako předkapela pro Rolling Stones. Lisa Jên Brown zpívá z velké části ve Velštině jemný romantický duet “You and Me”. Kapele se dokonale povedlo vystihnout atmosféru okolní velšské krajiny postavenou do kontrastu s temnými doly a drsným způsobem života dělníků a horníků. Kapela oproti minulému vesmírnému alba ubrala elektroniky a to bylo jen dobře, protože se jí povedlo vytvořit více přírodní a přirozený zvuk, který se k tématům alba perfektně hodí. Vše je dovršeno dojemnou hornickou hymnou “Take Me Home”.

— Zklamání týdne —

Melvins – A Walk with Love & Death

Vydavatelství: Ipecac
Žánr: Alternative Metal, Alternative/Indie Rock, Heavy Metal
Hodnocení: 3.0/5.0

Melvins jsou tentokrát k fanouškům obzvláště vstřícní, poslouchat jejich dvou diskové, skoro hodinu a půl dlouhé album je ale spíše utrpením pro toho, kdo není zapřisáhlým fanouškem Melvins a ani pro ty to není lehká lahůdka, ale spíše pořádně těžký, olejem nasáklý smažený bramborák. Melvins totiž nahráli v jejich bohaté kariéře spoustu daleko lepších kousků. První “Black Health”, druhá “Sober-delic”, nebo “Cardboa Negro”, která končí první disk alba je však cenným přírůstkem do tvorby legend Seattleské scény.