Beatles – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Reedice)

RECENZE | Reedice: Nejdůležitější rock & rollové album všech dob Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band slaví reedicí 50. let. Beatles mají ve stereu koule

V roce 1987 bylo legendární album Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band vydáno poprvé na CD a strhl se kolem toho velký humbuk podpořen dvěma dokumenty a velkou reklamní kampaní společnosti EMI. Nyní by se dalo hovořit o události podobně velkého formátu. Album totiž 50 let od vydání vychází poprvé namícháno ve dvou kanálech do stereo zvuku a přichází s ním i dříve nevydané demo materiály.

To ale není všechno. Na legendární album se poprvé taky dostane dvojice písní “Penny Lane” / “Strawbery Fields”. Tyhle písně byly původně nahrány pro album Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band, ale nakonec se vydaly jako dvousingle mimo album. Dvorní producent Beatles George Martin toho později značně litoval a konstatoval, že by album mohlo být ještě výše v prodejních hitparádách, a stát se ještě větším kultem, než je v současnosti v souvislosti s tím, že jsou to podle něho “dvě nejlepší skladby, které kdy nahráli.”

Deluxe reedice obsahuje též 100 minutové dema (obsahující i ty předtím nikdy nevydané), dokument o nahrávání alba (na DVD i Blu-Ray), plakáty, 114 stránkový booklet, knihu či speciální mono mix alba. Je zde taky několik různých verzí skladeb “Strawberry Fields Forever” a “Penny Lane”.

Obrázek k albu Beatles Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Deluxe reedice slavného alba Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band

Seržant Stereo Pepper Deluxe

Stereo remixu alba se ujal Giles Martin syn George Martina. Dal albu zvuk, který mu dodal proteiny potřebné pro to, aby mu narostly svaly. Díky tomu zní, jakoby byla deska nahrána tento rok. Až nečekaně radikální řez udělal do basové linky a hlavně zesílených Ringových bicích.

Nyní má Seržant Pepř konečně ve stereu koule a zároveň neztratil nic ze své síly

Martin mladší produkoval klasickou hudbu i kapely a zpěváky jako Kula Shaker, Jeff Beck, Elvis Costello a Kate Bush. Před lety, kdy už na tom 80 letý George Martin nebyl se sluchem tak dobře a byl požádán o práci na remasterování jiných alb Beatles, řekl o svém synovi: “Jsou to mé uši,” a ve svém synovi se rozhodně nezmýlil. Jistě se najde někdo, kdo si bude na nový remix stěžovat, ale pro současné poměry pro všechny ty streamovací služby zní naprosto skvěle a konečně, jak by znít v přítomnosti měl. Původní, i remasterované verze jednokanálového zvuku zněly až moc fádně, nyní má Seržant Pepř konečně ve stereu koule a zároveň neztratil nic ze své síly. Jak mladší Martin řekl “Nepřišel jsem přepisovat historii”. Martin restauroval album parádně. Poslouchat “Being for the Benefit of Mr. Kite!” se všemi těmi zvukovými kudrlinkami a bláznivými cirkusovými zvuky ve stereu je neuvěřitelný zážitek. Jak se máme v roce 2017, že tohle můžeme slyšet!

Foto kapely Beatles k albu Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Beatles v kostýmech jako fiktivní kapela Sgt. Peppera (foto: beatlesbible.com)

A to paradoxně po 22 letech, kdy Paul McCartney prohlásil, že jakýkoliv pokus o vydání dříve nevydaných Beatles, by bylo škrábání na dno prázdného sudu. Paul se tentokrát očividně spletl. Našlo se dostatek nevydaného materiálu na to, aby zaplnily 3 CD! Díky demům skladeb “Fixing a Hole” nebo “Being for the Benefit of Mr Kite!”, můžeme dostat pojem o tom, jak by to vypadalo v alternativní historii, kdy se Beatles rozhodli vrátit na koncertní pódia – a může nás to mrzet o to víc, že se to nikdy nestalo.. Živé dema těchto lehce obskrních skladeb, u kterých by se mohlo zdát, že je snad ani nejde zahrát živě, zní výborně.

Historik Beatles Kevin Howlett (skvělé povolání, co?), skladatel a muzikologista Howard Goodall, producent Joe Boyd a žurnalisté Ed Vulliamy a Jeff Slate – ti všichni přispěli do parádní knihy, která je k dostání k deluxe edici a rozhodně nebudou nadšeni jen Beatles fanatici, ale všichni fanoušci hudby.

Podívejte se na unboxing video, co všechno je k dostání k limitované super deluxe edici alba:

Nejvlivnější rock’n’rollové album

Profesor Kevin J. Dettmar, album popsal v Oxfordské Encyclopedie Britiské Literatury, jako “nejdůležitější a nejvlivnější rock’n’rollové album, které kdy bylo vytvořeno”.

Beatles se vyfotili v okázalých, zářivě barevných historických kostýmech a prezentovali se jako fiktivní kapela za zenitem, která je zpět na scéně, aby zahájila svůj comeback. Ringo o tom později řekl: “Je to pár písní, k tomu jsme přidali 2 kousky ‘pepře’ a bylo z toho koncepční album. Fungovalo to, protože jsme řekli, že to funguje. Sgt. Pepper’s nebylo úplně první koncepční album všech dob. Technicky vzato by se dalo za první album, které se věnovalo nějakému jednotnému tématu označit album Dust Bowl Ballads Woodyho Guthrieho, věnující se těžkému životu farmářů v období velké hospodářské recese 30. let. Beatles ale samozřejmě měli daleko větší dosah a jejich koncepční album bylo unikátem v rockové hudbě. Bez tohoto alba by nevzniklo mnoho dalších významných alb hudební scény. Sgt. Pepper’s byl důkaz, že rocková hudba může být stejně umělecky hodnotné a uznávané dílo, jako například ta jazzová, nebo dokonce stejně hodnotná jako malování, sochařství nebo literatura. Profesor Kevin J. Dettmar, album popsal v Oxfordské Encyclopedie Britiské Literatury, jako “nejdůležitější a nejvlivnější rock’n’rollové album, které kdy bylo vytvořeno”.

Beatles v té době už nevystupovali živě a tak je zajímavé, že úvodní píseň začíná na jakémsi živém koncertu ve smyšleném hudebním klubu. Obléct si směšně vypadající kostýmy a hrát si na živou kapelu zoufale se snažící o comeback, byl od Beatles skoro až cynický a arogantní výsměch všem kapelám, které se snažily prosadit hlavně živým hraním. Beatles ve svém postavení už tohle neměli zapotřebí a mohli se soustředit jen na studiovou práci. Udělali v té době úplný opak toho, co dělaly ostatní kapely, které vydávaly alba jako pozvánku na koncerty a pak jezdili jako cirkus od města ke městu bavit lidi. Beatles pomohli tímhle albem vidět rockovou kapelu spíše jako umělce než zábavnou pouťovou atrakci. Bez této změny vnímání důležitosti hudby, by možná později nějací Radiohead ani Pink Floyd neměli šanci.

Příběhy z novin

V průběhu času se nejdůležitější písní alba stala ta poslední monumentální skladba “A Day In The Life” poskládaná z novinových příběhů, s legendárním zakončením v podobě skrytých vzkazů, zvuků a mezihvězdného úderu několika desítek klavírů najednou. V době vzniku byl však jakýmsi hlavním trhákem alba skladba “She’s Leaving Home” lovestory utíkající lásky. Paul McCartney napsal píseň, když četl v novinách o tom, jak 17 letá dívka utekla z domova svého staršího přítele a stala se na nějaký čas pohřešovanou osobou. Píseň byla paradoxně v rozporu s postojem tehdejší generace, která vyznávala ono proslule heslo hipíků: “nevěř nikomu, komu je nad třicet”. V písni se ale zpívá:

She breaks down and cries to her husband Daddy our baby’s gone

a ke starší generaci rodičů vyjadřuje nezvykle vřelé sympatie.

Zároveň “When I’m 64” o vnoučatech a páru šedeátiletých, byla pro hippie generaci, která se snad ani nechtěla dožít stárnutí dost šokující. Paul napsal píseň už ve svých 16 letech, do té doby ji nikdo neslyšel. V té době to Beatles ale brali dost možná jako vtip, protože si sami sebe nedokázali v tomto věku vůbec představit. Obskurní píseň “Being for the Benefit of Mr. Kite!” John Lennon napsal podle cirkusového plakátu. O tom, že i on umí napsat snové, netradiční písně, stejně jako Lennon, přesvědčil McCartney na “Fixing a Hole”.

Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band není zrovna ideální letní album, možná by se hodilo spíše pro dlouhé podzimní večery, aby se mohl zkoumat jejich netradiční zvuk, který je naprosto unikátní. Před léty ale doba nebyla uspěchaná tolik jako nyní a hudební trh ještě nebyl tak komerční jako dnes. A tak posluchači svobodné části světa mohli poslouchat “Lucy in the Sky With Diamonds”, znějící jako pravý LSD sen i “Good Morning Good Morning” se závěrečnými zvuky koní, trubek a historického vojenského průvodu. Beatles zkusili na labu několik nevídaných studiových věcí, jako vložit mikrofon přímo dovnitř žesťového nástroje nebo zapojit kytaru přímo do pultu, namísto snímat je mikrofonem, jak tomu je i dnes tradicí.

Beatles – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band

Vydáno: reedice 26. květen 2017, originál 1. červen 1967
Verze, délka: 39:43 – originál; 39:43 –50th Anniversary Edition; 1h 40min (2 CD – originál + dema) – DELUXE 50th Anniversary Edition; 1h 40min (2 LP – originál + dema) – DELUXE 50th Anniversary Edition; 4CD (bluray, DVD. 144 stránková kniha s raritními fotografiemi, ručné psané texty a poznámky, dva plakáty a další) – LIMITED SUPER DELUXE

Žánry: Psychedelický rock, Pop/Rock, Rock & Roll, Barokní pop
Rozhodně musíte slyšet:  Prostě úplně vše