Jens Lekman – Life Will See You Now

Jens Lekman – Life Will See You Now

Jemný pop o mužském světě v Life Will See You Now se švédským Mirkem Dušínem Jensem Lakmanem

Zatímco muži většinou zpívají o ženách a naopak, Jens Lekman se na to rozhodl jít na albu Life Will See You jinak. Ne snad kvůli své sexuální orientaci, ale protože podle jeho slov prostě v minulosti psal hlavně o světě jeho kamarádek – o světě žen. Teď to proto chtěl vynahradit mužské části posluchačů.

V “How Can I Tell Him” připomínající akustickou verzi “If I Could Fly” od Joa Satrianiho můžeme slyšet až úsměvně roztomilou píseň o mužském přátelství:

“He’s my best friend
And we can talk about anything

Tell me how
Tell me how I can tell him I love him”

To je ale jen taková malá rybka v rybníku dalších netradičních věcí ohledně textů. Stačí se jen na chvíli zaposlouchat a jsou slyšet neuvěřitelně prosté, ale geniálně originální texty. Jens Lekman má vzácné nepsané pravidlo, podle kterého do světa zásadně nepouští texty, které by nebyly 100% autentické. Slyšíme tak písně o zdánlivě banálních věcech. V skvělé písni “Evening Prayer” zpívá o tom, jak si kamarád, který přežil rakovinu, vytiskl odoperovaný 3D nádor a pak ho dal servírce v baru. Prostě obyčejně neobyčejné příběhy, které jsou všude kolem nás a mnohdy jsou lepší než příběhy fiktivní.

“No… Je to o všech těch lidech, kteří sedí v čekárně, když vyjde zdravotní sestra a řekne ‘life will see you now’ (život tě teď bude vídat).”
– Jens Lekman v rozhovoru o albu

Úvodní “To Know Your Mission” nás tak trochu vrátí zpět do Vánoc. Píseň zní hodně jako slavný Vánoční hit Mariah Carey “All I Want For Christmas Is You”. Oproti předchozí tvorbě se vůbec posunul Jen Lekman ještě blíže k čistému popu.

Jens Lekman (foto)
Jens Lekman

V roce 2015 Jens Lekman spustil nevídaný projekt s názvem Postcards project. Spočíval prostě v tom, že Jens vydal každý týden jednu píseň. Jedna z nich – a to ta s číslem 17 – nazvaná prostě “Poscard #17” se nachází i na tomhle albu. Jens se rozhodně takovýchhle výzev nebojí. Něco podobného přímo vybízí k objevování svých hudebních a uměleckých schopností. I proto asi “To Know Your Mission” zní více popově. Lekman si musel po tomhle skladatelském maratónu hodně ulevit. Je to jakoby rok natáčel nezávislý dokument na cestě kolem světa a teď dostal zakázku na dokument od BBC, na jehož natáčení může dojíždět autem.

Texty Jense Lekmana jsou přesný opak toho, co slyšíme v rádiích. Naopak hudba je tomu co slyšíme v rádiích místy dost podobná. Je tady piáno, funky kytara; je slyšet taky pravidelné tleskání, zvony, elektronické nástorje a efekty, skvělé dívčí vokály LouLou Lamotte… Vytváří to velmi unikátní kontrast. Hudba Lekmana není o žádných vzdálených místech, o velké párty páteční noci, o euforiích, jsou to nevnucující se písně o životě, co se odehrává teď a tady. Mohli bychom jistě diskutovat o tom, zda není lepší v pondělí ráno poslouchat na cestě do práce Katy Perry, jak zpívá jak si máme nasadit růžové brýle, zesílit svůj oblíbený song a jak jsme “všichni svázaní do rytmu”.

Chápu, že poslouchat v rádiu v pondělí ráno píseň o tumoru z 3D tiskárny asi nemusí nadchnout každého. Některým se ale zase dělá nevolno spíše z těch umělých výtvorů, kterými nás z rádií neustále dopují. V pondělí ráno se totiž může dělat stejně tak špatně z toho, když slyšíte popovou megastar zpívat o minulém pátku.

Věřím, že existuje skupina podivínů, která by si docela ráda poslechla píseň o tak obyčejných věcech jako je voňavka – “What’s That Perfume That You Wear?”. V tom je obrovská síla tohohle Švéda. Hudebně jsou jeho písně jednoduše naivní. Obsahově pojednávají o věcech ze života. V textech se pak nehraje na nějakou zvukomalbu, ale na co nejvíce přímočaré sdělení věci. Taková kombinace vybízí k otázce: “Kdo že je to vlastně fanoušek Jense Lekmana?” Teoreticky by to měl být někdo, kdo má rád pop, vadí mu ale jeho neskutečná přetvářka a povrchnost. Je to jako když máte slabost pro hamburgery, stydíte se za chození do McDonaldu, a tak si objevíte malou americkou restauraci, kde dělají jednak lepší burgery a jednak se to nemusíte stydět přiznat kamarádům, kteří si potrpí na luxusních restauracích.

Recenze (novinky): Jens Lekman – Life Will See You Now

Vydáno: 17. únor 2017
Délka: 41:07