V právě vydané recenzi na první debutové album zpěvačky Paramore Hayley Williams Petals for Armor jsme vzpomínali na velkou změnu zvuku, kterou kapela prodělala. Od emo-pop-punkové kapely přešla na albu After Laughter z roku 2017 k hravému synth-popu. Minimalistická art popová hudba debutu Hayley Williams, na kterém spolupracovali také další členové kapely, je tak další fází jejich vývoje nejen coby hudebníků, ale i coby lidí. Paramore však nejsou jedinou kapelou, která za dobu své existence výrazně změnila svůj zvuk.
Rozhodli jsme se proto sestavit seznam známých kapel, které výrazně změnily a nebo dokonce za svou existenci i několikrát měnily svůj zvuk a to daleko výrazněji než ostatní kapely.
Linkin Park
Změny zvuku Linkin Park jsou vnímány většinou negativně. Kapela se od původního death metalu, kterým se prezentovala na jejich nejúspěšnějším albu, kterým byl debut Hybrid Theory z roku 2000 posunula od využívání elektroniky k dobarvení kytar v takřka plně elektronickou kapelu. První velká změna nastala na albu Minutes to Midnight. Ta byla ještě komerčně zdařilý počin a s ohledem zpět to nebylo špatné ani umělecky. Linkin Park sice tvořili hudbu k popcornovým megafilmům jako Transformers a podobně nenáročná byla i jejich hudba. Stejně jako ti Transformers ale bavili miliony fanoušků a nedalo se jim upřít, že to byla velká kapela. Éra počínající A Thousand Suns (2010) už však budila velké rozpaky a působilo to, jakoby zkoušeli metodou pokus-omyl stvořit alespoň něco, co by se uchytilo v žebříčcích hitů. Z části se jim to však stále dařilo a ostatně až do smrti Chestera Benningtona vydávali singly, které měly úspěch u mladých posluchačů a oslovili tak posluchače na začátku a na konci jedné generace.
Bring Me the Horizon
Bring Me the Horizon je důkaz toho, že i tvrdé kapely mohou přejít postupně do popovějšího žánru a udržet si přitom rovná tvůrčí záda. Noví Bring Me the Horizon jsou pořád zábavnou kapelou, která je jednou z mála kytarových kapel, které se pořád podaří oslovovat mladou generaci.
Faith No More
Faith No More vydali v roce 1989 své komerčně velice úspěšné funk-rockové a místy až pop/rockové album The Real Thing. Poté všechny překvapili, když se namísto ještě většímu otevření masovým posluchačům naopak zavřeli do temnějších žánrů a nahráli zvukově špinavé, alternativně metalové album Angel Dust, které se vracelo k raným dobám kapely. Album Angel Dust sice není tolik slavné jako The Real Thing, znalci kytarové hudby devadesátých let ale obyčejně označují toto album jako minimálně stejně zdařilé jako The Real Thing.
Pink Floyd
Syd Barrett nejprve kapelu ovlivňoval přímo svou tvorbou. Potom jí ovlivnil svým tragickým příběhem. Ten naštěstí nakonec neskončil tak tragicky jako tomu bylo u jiných. Barrett přežil závislost na LSD a jeho špatný mentální stav se později alespoň trochu zlepšil a dožil v relativní duševní pohodě. Hrůzné zhroucení, které prodělal však zůstal součástí mytologie kapely napořád jako varování před tím, co může dokázat napáchat na člověku jeho vlastní duše. První psychedelické album Pink Floyd The Piper at the Gates of Dawn (1967) je na rozdíl od zbytku diskografie mezi širokou veřejností velmi málo známé a legendami se staly až následující alba přímo ovlivněná příběhem Baretta – Dark Side of the Moon, The Wall a Wish You Were Here. Někteří fanoušci Pink Floyd však považuji éru psychedelického rocku za to nejlepší, co kdy Pink Floyd vydali.
Ministry
Al Jourgensen začínali v 80. letech jako elektronická syntezátorové kapela podobající se Depeche Mode. Ministry zná přesto většina lidí spíše jako jedny z vynálezců industriálního metalu v devadesátých letech.
Panic! At the Disco
Panic! At the Disco se z emo-pop-punkové kapely stali kapelou, která drží perfektně krok s moderním popem. Můžete mít ostatně na hudbu Panic! At the Disco výtky ohledně jejich žánru, ale nedá se jim upřít, jak dokázali strhnout teenagery v roce 2005 i v nyní s jejich nedávným velkým hitem “High Hopes”.
Radiohead
Změna Radiohead byla obrovská. Z grunge rockové kapely na debutovém albu Pablo Honey (1993) se stala nejprve britpopová a indie rocková kapela na The Bends (1995) a následně art rocková skupina na OK Computer (1997). Zvuk i kompozice Radiohead se neustále vyvíjely i při přechodu k elektronické hudbě na albech Kid A nebo Amnesiac a pokračovaly až do zatím posledního zdařilého alba A Moon Shaped Pool, které je z velké části ambientní hudba hodně vzdálená od původního zvuku.
Brand New
Je zajímavé, jak Brand New byli vlastně kolegové Panic! the the Disco. Jejich debutové album Your Favorite Weapon pocházelo nejen z příbuzného období, ale i žánru. Brand New si však na rozcestí vybrali daleko temnější hudební cestu a ač by se možná měli lépe, kdyby byli osobnostně tak usměvaví a optimističtí jako Brendon Urie, my jakožto posluchači můžeme být rádi za to, jaké majstrštyky Brand New počínaje albem Deja Entendu (2003), Science Fiction (2017) konče, dokázali stvořit. Přesunuli se přitom od jedněch z nejlepších momentů žánru emo, přes alternativní rock, post-hardcore, post-rock až k jemným vlivům jižanského rocku na posledním albu.
Beatles
Beatles žili v době, kdy se hudba vyvíjela neuvěřitelně rychle a oni byli hlavními kormidelníky hudební revoluce. Od rock’n’rollu a pop/rocku se postupně přesunuli k folk-rockové psychedelii nebo k hard rocku.
Bee Gees
Bee Gees začínali jako dětská vokální kapela, potom se přesunuli k rock’n’rollu, pak ke smutnému soulu a teprve až potom začala jejich nejslavnější éra. Éra R&B, funku a diska na konci 70. let ze které zná Bee Gees většina z nás a která výrazně pomohla rozpoutat revoluci celé taneční hudby.