Jessie Ware – What’s Your Pleasure?

Jessie Ware – What’s Your Pleasure?

Recenze | Novinky: What’s Your Pleasure? je bombastický a svůdný restart kariéry Jessie Ware plný novodobého diska

Londýnská zpěvačka Jessie Ware je už od roku 2009, kdy se datuje start její aktivní kariéry takovou zárukou kvality alternativního popu. V roce 2017 navíc vydala výborné album Glasshouse. I tak ale nejspíš ještě nikdy nezaznamenala na album tolik kladných reakcí jako právě v tomto roce. To, že se mnoho lidí shodlo na tom, že její album má kvalitu je jedna věc (navíc pořád subjektivní), to hlavní však je, že si můžeme všímat toho, jak má nové album Jessie Ware What’s Your Pleasure? jakési nevšední kouzlo, šarm a eleganci.

S tím, že se Jessie Ware nikdy neprofilovala jako velká hvězda a v bulváru jí asi moc nenajdete, album What’s Your Pleasure? je zajímavé i tím, že na něm Jessie Ware působí snad víc než kdy jindy jako nějaké cestovatelka z minulosti, která přichází do současného světa někdy z konce osmdesátých let. Je to bezesporu album, na kterém si našla Jessie Ware svůj – jak se říká v angličtině “sweet spot” – tedy jakési pravé místo, do kterého jste se chtěli dostat.

Jessie Ware (Foto: Wikipedia)
Jessie Ware (Foto: Wikipedia)

Album skvěle balancuje to, jak Jessie Ware zve posluchače na taneční parket, ale jak se album klidně může poslouchat také jen tak v obýváku u vína nebo u počítače při práci. Album má v sobě také kus dobrodružství a vůně večerního vzduchu a nabízí pocity, které za současné doby někde tam venku vlastně ani moct zažít nemůžeme, což přidává ještě méně předpokládaný faktor oblíbenosti alba. Jessie Ware si ve svém pevném hlasu vytrénovala jakousi citlivost.

Když retro, tak ve všech směrech

Zpívá velmi konzistentně a prakticky 100% perfektně, umí ale také občas ve vhodný moment trochu do hlasu přitlačit a nebo přijít s něčím, co posluchače probere a co jej donutí zapomenout na nějakou nudu.

Úvodní “Spotlight” je skutečně snovou úvodní peckou alba. Kdyby byl sestaven tým z top producentů svět a měl by za úkol vytvořit nejdokonalejší úvod alba Jessie Ware, těžko by mohl udělat líp. Píseň přináší něco, čeho chcete být okamžitě součástí. Trochu osmdesátkového synth-popu, trochu britskégo tanečního garage, navíc to má blízko k disko. Do toho však Jessie Ware zajede naplno až na “Ooh La La”. Ta společně s druhou “What’s Your Pleasure?” přinese pořádný kus sexy atmosféry.

“Stop, go, fast, slow
Here together, what’s your pleasure?”

(“Zastav, jdi, rychle, pomalu * Jsme tu spolu, co se ti líbí?”)

zpívá Jassie Ware v jakémsi softcore, ale jednoznačně eroticky mluvícím tóny. V průběhu alba  jsem se vcelku pozastavoval nad tím, že Jessie Ware zaujímá postavení, které by u dnešních amerických popových hvězd bylo neslýchané. Netvrdím, že by to bylo špatné, ale u amerických popových hvězd přeci jen slyšíme často náznaky jakési dominance žen nad muži, ukázky ženské síly. Tady je ta ženská síla demonstrována překvapivě rovnostářsky, ne-li dokonce lehce submisivně:

“I give you love, you give it back to me
I know the way to make you happy!”

(“Dávám ti svou lásku, ty ji dáváě mi / Vím, co tě udělá šťastným”)

V další písni “Ooh La La” slyšíme dokonce za zvuku retro syntezátorů a výrazné baskytary doplňované funkovou kytarou jakési submisivní smlouvání “You can love me two, two times / You get more of my time / If you’re gonna treat me nice” (“Můžeš mě pomilovat dvakrát / Dostaneš více mého času / Když se budeš ke mně chovat hezky”). Tohle rozhodně není moc progresivistický pohled na věc, dokonce bych řekl zpátečnický. Těžko říct, zda je to tím retro nádechem hudby, který se pak přesunul do textů nebo třeba tím, že je Jessie Ware evropanka, ale ten výrazný odklon od trendu jejich amerických kolegyň, mě vcelku překvapil.

Je to svůdná one woman show

Top momentem alba je song “Soul Control”. Píseň začíná klasický osmdesátkový vysoký, tenký syntezátor, který se v průběhu písně objevuje jako poletující světluška a pravidelně rozsvěcuje hlubokou basu. Pěvecký výkon Jessie Ware, jejíž hlas je zde zněkolikanásoben je skutečně skvělý. To jak spolu spolupracují jednotlivé syntezátorové vrstvy je také skvělé.

“Save a Kiss” pak pokračuje ve výborné atmosféře alba. Kompozice skladby a produkce je velice chytrá a propracovaná. Taková píseň je akorát do nočních projížděk autem, pokud tedy máte v současnosti ještě kam jezdit. Píseň má každopádně výborný přínos v tom, jak dovoluje člověku zase snít a věřit, že se neunudíme a neutrýzníme v uzavřeném světě k smrti.

“Adore You” hraje vedle těchto gigantů malinko druhé housle, ale ta temná atmosféra alba je velice působivá a je to hlavně také další one woman show Jessie Ware. S tím, že syntezátory tentokrát ustupují do pozadí a tvoří spíše takovou trochu zlověstnou, tajemnou mlhu na pozadí vokálů Jessie Ware, můžete slyšet jak se ve spolupráci s detailní produkcí podařilo stvořit vokály skutečně tak perfektní, že už to ani dál nejde vylepšit.

“In Your Eyes” patří k dosud nejslabšímu místu alba. Ten poskakující basový syntezátor je poněkud hypnotický a postupně začne docela nudit. Píseň je bez 2 vteřin 5 minut dlouhá a rychle se oposlouchá. Zajímavé je ale to jakési rozplynutí nočních oblaků nad velkoměstem, které nastává zhruba v minutě 3:30, jenž zní jako ze starých amerických filmů 50. let.

Ve světě, kde jsou masivně populární vulgární písně Cardi B Jessie Ware dokazuje, že můžete v hudbě i dnes znít sexy bez zbytečného sebe ponižování.

“Step Into My Life” je taky poněkud slabší písní vzhledem k tomu, co už jsme mohli na albu slyšet, i když se písni opět nedá upřít svůdnost, chytlavost,či  melodická výraznost.

Pak ale přichází zase velmi silný moment alba – song “Read My Lips”. Další píseň, která zní prostě zatraceně sexy. Kéž by v českých klubech hráli toto na místo bez emočního a syntetického drum and bass, které je u nás z nějakého důvodu pořád Zlatým grálem všech tanečních klubů.

Až se to zase otevře, navrhuji studii kolik párů by se seznámilo u drum and bass v porovnání s tímto R&B šlehnutým britským garage, nu-diskem, housem a funk-popem. Hádám, že by větší úspěch měla tato. Nesmíme ale zapomínat, že tahle hudba má respekt k původům tohoto žánru, který vznikl na černošských ulicích a tento velice živelný a energický žánr byl pak do dokonalosti upraven šikovnými britskými hlavami,. které do toho přidali trochu té záhadnosti, temnoty, deštivé melancholie a hloubky. Ve světě, kde jsou masivně populární vulgární písně Cardi B Jessie Ware dokazuje, že můžete v hudbě i dnes znít sexy bez zbytečného sebe ponižování.

“The Kill” je bohužel vůbec nejslabší píseň alba (alespoň v porovnání s tím, jak vysoko je nastavena laťka). Asi jediné, co na písni vynikne oproti zbytku jsou výborné vokalistky. Na konci si Jessie Ware přizve hosty, které předtím buďto nebylo vůbec slyšet a nebo jen velmi málo.

Poslední “Remember Where You Are” zase ale nabídne výborný konec alba ve velkém stylu se sborovými chorály:

“The heart of the city is on fire”

Vskutku velkolepý konec tohoto skvělého alba perfektní písní, jenž je jako stvořená pro filmové titulky.