Ve věku 71 let zemřel hudebník Ivan Král. Informaci o tom zveřejnila facebooková stránka pražského festivalu Metronome, na kterém Ivan král vystupoval v roce 2016.

Ivan Král se narodil v roce 1948 v Praze, v roce 1966 se ale se svými rodiči přestěhoval do Spojených států. Král měl postavení uprchlíka až do roku 1981, kdy získal americké občanství.

Výsledek obrázku pro ivan kral

Králova americká hudební kariéra začala na začátku sedmdesátých let v New Yorku, kdy spoluzaložil kapelu Lugger. Po jejich rozpadu v roce 1973 se připojil k dnes legendárním kapelám Blondie, Patti Smith a Iggyho Popa.

Autor jedné z 500 nejlepších písní všech dob

V letech 1975 až 1979 byl Král rovněž spoluautorem písní a střídavě kytaristou a baskytaristou Patti Smith Group na jejích prvních čtyřech albech; včetně debutového a velice známého alba Horses (1975), které je obecně považováno za jedno z nejdůležitějších hudebních alb moderní doby.

Mezi Královy nejúspěšnější písně z tohoto období patří například “Ask the Angels”, “Pissing in a River”, “25th Floor”, “Revenge”, “Citizen Ship”, “Birdland”, “Ain’t It Strange”, “Pumping (My Heart)” a hlavně “Dancing Barefoot”, které se dostalo do žebříčku 500 nejlepších písní všech dob magazínu Rolling Stone a nahráli ji také například U2, Simple Minds a Pearl Jam.

Král vytvořil také hodnotná vizuální díla, když si zaznamenával na kameru vizuální deník svých dnů v Americe pro případ, že by byl někdy deportován zpět domů do Československa.

Některé z klipů se objevují v jeho amatérské kompilaci z roku 1975, Night Lunch. Král také natáčel své spoluhráče a přátele na zkouškách, v apartmánech hotelu Chelsea, Bottom Line a legendárním hudebním klubu CBGB. Záběry byly použity ve filmu s názvem The Blank Generation, který uvádí ikonické kapely jako Ramones, Talking Heads, Blondie, New York Dolls a to dříve, než měli vůbec nahrávací smlouvy.

Po revoluci Ivan Král pomáhal postavit na nohy českou hudbu

Další jeho kompilace klipů D-I-Y Blank Generation je často označována jako originální vizuální dokument o zrodu newyorského punku. Záběry z něj použilo také mnoho jiných hudebních dokumentů.

Král také natočil tři krátké filmy z let 1976 až 1979 s názvy Rat, Raven a Rabbit.

Po tom, co v roce 1979 odehráli s Patti Smith poslední koncert, pozval ho Iggy Pop do Rockfield Studios ve Walesu, aby pracoval na jeho albu Soldier. Po turné se Král stal Iggyho spoluautorem a kytaristou pro všechny písně na jeho albu z roku 1981 Party.

Král doufal, že si vybuduje kariéru jako filmový skladatel tím, že zamíří do Los Angeles, aby složil hudbu pro film Barry Levinson Diner (1981), ale nakonec se vrátil do New Yorku, aby napsal filmové skladby pro tři filmy undergroundového filmaře Amose Poea.

V 80. letech se Král zapojil do řady krátkodobých projektů. Nahrával a cestoval na turné s Johnem Waitem. Král také například řídil mezi lety 1982 a 1993 nahrávací studio newyorské nahrávací studio PAWS, kde nahrával například Mick Jagger.

Král se vrátil do Prahy v roce 1993 a pomohl postavit na nohy českou hudební scénu zdecimovanou komunistickým totalitním režimem. Ivan Král nahrával jedny z nejslavnějších českých alb porevoluční éry — například Made In Valmez kapely Mňága a Žďorp, Černý kočky mokrý žáby Lucie a Spousta andělů Anety Langerové.

Ivanu Královi se pro jeho povahu často přezdívalo tichý, skromný nebo klidný rocker. Zatímco si jeho kolegové z branže vychutnávali divoké noční jízdy, on raději zůstával na hotelovém pokoji a skládal hudbu. V rozhovoru pro Český rozhlas v roce 2017 přiznal, jak neměl u Iggyho Poppa pochopení pro braní drog a jeho změny nálad způsobené drogami. Později se v 80. letech i z důvodu závislosti na drogách, kterými trpěli jeho spolupracovníci, spíše stáhl do ústraní, přestěhoval do Seattlu a věnoval se spíše hudebnímu obchodu, který postavil.

Pořadatelé hudebního festivalu Metronome na Facebooku oznamují úmrtí:

Je nám to strašně líto, ale bohužel musíme potvrdit informaci, že odešel Ivan Kral. Upřímnou soustrast rodině i blízkým přátelům.

Zveřejnil(a) Metronome Prague dne Neděle 2. února 2020

Autor: Patrik Müller

ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE

Komentář