Kapitán Demo – Mládí v trapu
Recenze | Novinky: Kapitán Demo to na Mládí v trapu možná přestává mít pod kontrolou, ale skutečný Jiří Burian to má pod kontrolou dokonale
Mládí v trapu je přelomovým albem, které posouvá obtloustlého milionářského rappera dále po hudební i charakterové stránce. Kapitán Demo, resp. Jiří Burian to na albu Mládí v trapu dokázal i za podpory silného týmu, který se kromě tradičních podporovatelů Jordana Haje, Givinara Kříže a dalších z Demovy crew, skládal také z hostů, mezi které patřila výtvarnice Léna Brauner, rapper Hošty a překvapivě i kapela Škwor.
Současné období se vyznačuje ekonomickým růstem a zvyšováním životní úrovně. S růstem jmění však vznikají i různé společenské nešvary. Pomalu se také mažou rozdíly ve společnosti. Nebo se spíše vytváří klam, že se mažou. Vrstva „těch obyčejných lidí” zvyklá na staletí válek a bídy nyní zasedla k sociálním sítím, které navozují pocit, že s lidmi nahoře mohou být v bezprostředním kontaktu. V takových dobách, je každé nové album satirické postavy rapperského milionáře Kapitána Dema, který je virtuálním králem vrchní vrstvy společnosti a svým drzým okem se může vysmívat všem nešvarů té lůzy dole, hotovým hudebním darem.
Čtvrté album alter-ega hudebníka a producenta, mimo jiné také syna známého písničkáře Jana Buriana a vnuka E.F. Buriana (skladatel, dramatik, složil např. hudbu pro Zemanovu Cestu do pravěku), Jiřího Buriana Mládí v trapu, je ale více než kdykoliv i osobním dramatem samotného Kapitána Dema. A opět je tu i jeho zábavnou parta okolo něj, kterou tvoří režisér a zpěvák Jordan Haj (čtenáři bulváru čtou: „Manžel Emmy Smetana“) coby ProGram — frajírek s beranicí, slunečními brýlemi a řetězi; závislák na heroinu. Jeho bratranec Givinar Kříž, který baví jako slovanský tvrďák s ruským přízvukem, Givi Kross. Ty pak doplní třeba také DJ Vodník Ámen.
Všichni jste moje zlatíčka
Demova crew dostala na tomto albu o dost větší prostor než minule. Ačkoliv jsem myslel, že se Jiří Burian zbláznil s tím, že umístil do alba více než 10 minut zdrogovaného blábolení (“Leze ti to do červenýho” a “Tenkrát na záchodě”), nakonec jsem při žádném poslechu alba tyhle části mluveného slova nepřeskočil, protože byly jakožto ukázka producentské práce na drogách Vodníka Ámena a zhodnocení českého showbyznysu, hudební a rapové scény, doopravdy vtipné.
Osmiminutová povídací “Tenkrát na záchodě” je vůbec asi největší „WTF moment“ celého alba. Kapitán Demo se opět povyšuje do role takového pozorovatele z výše, který dokáže absolutně vše komentovat s obdivuhodným nadhledem. Tentokrát ale výjimečně nekomentuje žádný společenský jev, ani vlastní trable, ale bere si do úst hodně lidí z showbyznysu. Některé v dobrém, některým se spíše vysmívá.
Slyšíme tak zmínky o nejznámějších českých celebritách (Vojta Dyk, manželé Klusovi, Ewa Farna, Emma Smetana), ale i o lidech, se kterými asi Demova parta přijde do styku v rámci jejich klubového působení (Milion Plus, Lvkas Dope, Mydy Rabykab…).
Mnoho ze zmíněných jsou pravděpodobně dobří přátelé Buriana, Haje i Kříže a tak schytávají jen samé zdrogované superlativy a „zlatíčka”. V nahrávce, při jejíž nahrávání si musela trojice snad vážné šlehnout, to od Dema však schytají nejvíce manželé Klusovi (ProGram: „Oni jsou Klusovi jako fakt zlatíčka, víš co myslím?” Kapitán Demo: „Ty milionářský Ezo… Ale je to krásný ezo.” – ProGram: “Ne, ne… on je jako… Já je znám jakoby fakt, úplně… Tamča — zlatíčko.“ – Kapitán Demo: ”Ona s náma bude dělat ten byznys s těma čakrama… Ona má ty čakry, kámo. Ona je v tom namočená.” – Givi Kross: „Fakt? To jsem neslyšel, protože ona je fakt zlatíčko.” – Kapitán Demo: “Ona to má podkontrolou, to jo…”).
Poté to nečekaně trochu schytá taky Hajova manželka Emma Smetana, kterou zhodnotí jeho alter-ego ProGram a Givi Kross jako hezkou holku, ale takovou… „distinktní“. Sympatické na tom je, že dokážou stejně jako do jiných, střílet i do vlastních řad.
Primárně je píseň “Zlatíčka” totiž způsob, jak by se mohl Kapitán Demo dostat do širšího povědomí.
Ta zmínka ezoteriky v souvislosti s Tomášem a Tamarou Klusovými, je však vlastně dozvukem hlavního singlu celého alba “Zlatíčka”, který zazní na albu hned předtím. Sám Burian v rozhovoru pro RedBull TV přiznal, že i on sám je vlastně tak trochu „ezo“ člověk. Zajímá se o meditace, spirituální věci a hranice lidského vědomí, ostatně to byl prý i jeden z důvodů jeho dlouholetých zkušeností s drogami. Právě proto ho o to více štve, když tato témata veřejně probírají lidé, kteří o podobných věcech moc neví. Když pražský showbyznys žije takovým “Californication” po Česku, nebo spíše možná „Pragocarnication”.
Není to ale jen o tom. Primárně je tahle píseň totiž způsob, jak by se Demo mohl dostat do širšího povědomí. “Zlatíčka” si navíc trefným způsobem nedělají legraci jen z ujetého trendu pozitivního myšlení, ale Demo tentokrát výjimečně lízne i politiku, když se zmíní o amnestovaném Jiřím Kajínkovi a (ne)agentech, bývalých estébácích, přičemž pak jde samozřejmě ve videoklipu poznat, že tím byl myšlený ten nejznámější bývalý estébák — současný premiér ČR Andrej Babiš.
Refrén:
„Já vás mám rád
I když mě už trošku začínáte srát,“
má samozřejmě obrovský potenciál a díky své troše potřebného cynismu je to jedna z těch písní, které pomáhají uchovat o všedních dnech, zdravý rozum.
To je to kouzlo, co my dokážeme: Mít Jolandu na albu
Už od první písně “Say no to čára” s digitálním tikotem, hlubokým basovým syntezátorem a agresivními beaty, je jasné, že to Burian s tím trapem, jakožto hudebním stylem, myslel vážně a nepoužil jej pouze jako slovní hříčku. Ačkoliv se jedná o satirické album, rozhodně to není tak, že by byl hudební obal všech vtipů a příběhů nějak odbytý. Produkce je propracovaná a zvukově se jedná o odvážné, s pestrým žánrovým mixem, dá se říci progresivní rapové album, které by mohla závidět většina české rapové scény, která to s tímto žánrem myslí 100% vážně. Burianovým zkušenostem z alternativního rocku svědčilo, že zde tentokrát některé pasáže byly doopravdy vážné a na hudbě alba je to znát.
Díky tomuto konceptu se však může vyvíjet i postava Dema. Obzvláště je to zajímavé třeba zrovna v druhé písni “Špatný dětství”, která se pohybuje asi vůbec nejvíce mezi vtipem a vážností. Po samplovací stránce je píseň skvělá. Slyšíme malou dceru Jordana Haje a Emmy Smetana a díky použití jejího dětského pláče máme přece jen úzkostlivý pocit, ačkoliv nám může připadat vtipné, že Demo použil do písně sample z pořadu, který zní jako Sama doma (ostatně to není poprvé, co si z něj udělal legraci).
Stejně tak text je se slovními obraty jako:
„Kdyby mě vzal děda na ryby
neměl bych o sobě žádný pochyby,”
na jednu stranu vtipný, člověk se však už tolik nesměje, když si vzpomene, na kolik lidí z vašeho města dokonale sedí pasáže jako: „Jednou jsem měl světlej moment, když jsem zkoušel breakdance / Pak jsem si oholil hlavu a přidal se k hooligans.” Zkrátka výstižný obraz městského tragéda, který se nechal pohltit svým špatným dětstvím.
“Kouzlo” si podobně jako “Zlatíčka” utahuje s pokrytectví celebrit, tentokrát hlavně jejich mesiášského komplexu, kdy se chtějí některé celebrity vykoupit za to, že se jinak chovají jako debilové, charitou. V refrénu je geniálně použít sample legendární věštkyně Jolandy. Ačkoliv je tohle jinak obor hlavně amatérských tvůrců remixů z YouTube, Kapitán Demo to povýšil na úplně jinou úroveň. Na albu dostanou poprvé pořádný prostor ProGram a Givi Kross a je radost poslouchat slovní hříčky celé trojice.
“Raz dva, abrakadabra
Když jde o charitu, tak neznám bratra,”
rapuje ruským přízvukem Givi Kross. “Sbírku na sushi pro děti v Kambodži / Co nemaj na GUCCI a v bříšku jim kručí,” zase sděluje ProGram svůj program, který prý všechny spasí.
Kapitán Demo? Čím je starší, tím je dokolonější. Hodně vysoko míříš! A ať ti žehná Bůh!
„Ještě předtím než vylezu z paláce
Založím tři fondy a čtyři nadace
Kluci z berňáku už pro mě nechoděj
Všichni ví, že jsem čaroděj Dobroděj.”
Jeden z dosavadně největších žánrových crossoverů si Demo připravil pro píseň “Takové malé posezení s přáteli do 7 do rána”, kde slyšíme něco, co by se dalo nazvat psí rap-rock, na kterém zpívá Petr Hrdlička z kapely Škwor, do toho skučí elektrická kytara, na které Léna Brauner, tentokrát coby Maxipes Feat předvádí své trochu bizarní, ale vtipné štěkací sólo. Hned vedle toho jsou slyšet ostré rapové basy. Toto zvláštní spojení je skvělým kořením dosavadní Demovy diskografie a ukázkou, že jeho hranice hned tak někde nekončí.
Jenže to nestačí, na „Instáčí“
Léna Brauner se objeví také na písni “Insta Stories”, která je možná vůbec nejtrefnější satirou na Mládí v trapu a která se celá může zařadit k Demově trefné lajně: „Naši kartičku máte a bodíky sbíráte?” z písně “Ovce” z alba Okamžitě odejdi a vrať se až budeš normální (2015). Na začátku slyšíme nějaké dvě hvězdy sociálních sítí, zřejmě YouTuberky (naštěstí jsem je nebyl po hlase schopen identifikovat) a hned z těchto částí je poznat, že Demo tentokrát bude střílet do debility tohoto fenoménu. “Zdarec všichni, já vás vítám u tohohle videa a tohle video bude o mých vlasech,” prožijeme si svůj „cringe“ moment a Demo zahájí s Lénou chytlavý a zároveň pořádně štiplavý refrén:
„Už si viděla můj instantní příběh?
S fakanama z děcáku jsem nakrmila hříbě.
Když si na to hříbě influencer sáhne,
je to jak když čubka nohy roztáhne.”
Ve sloce pak odvede perfektní práci Hošty, který se svým vymakaným frázováním také vystihne perfektně imbecilitu tohoto společenského jevu.
Ačkoliv není u písně napsán, na konci slyšíme i Giviho Krosse, který to dokonale rozseká asi vůbec nejvtipnější částí alba, kdy rapuje hlody jako: Čubky dubky na totata / Potřebuju hotspot, brácha / Nedáte-li hotspot, dejte aspoň wi-fi / Přestaly se mi načítat zvířecí giffy. A ještě lépe: „Cyka blyat / Koukej mě sledovat / Budu se sprchovat a u toho livestreamovat,” načež pak to dorazí:
„Porodím, nasdílím
Vykadím, nasdílím.”
“Machoparking” má ze začátku dost typický zvuk českého mainstreamového pop-rapu se samplem a smyčci. Na Dema je to zvukově trochu přízemní píseň, jsou tady ale též typické “demoviny” jako přerušení písně a volání ProGrama nebo úvodní zvuková scéna, která umístí píseň do scenérie typické české dopravní kolony. Textově se jedná o navázání na povedený dopravní rap “Kamion předjíždí kamion” z minulého alba Bez klobouku bos (2017). Oproti zbytku alba není píseň tak vynalézavá, pokud je to ale další cesta, jak by se mohl Kapitán Demo dostat do širšího povědomí, pak nelze nic namítat.
Dekadence Kapitána Dema
Další z těch nejpovedenějších kousků je “Man Power”, která si očividně dělá legraci z chlapáctví a přijdou další perly, které uvíznou v hlavě jako: „Život mě nebaví / Když škvarky nejsou křupavý / Ženský jsou krávy / Jdu se koukat na zprávy.” Slušně zní i deep housový riff, který vyvrcholí v instrumentální mezihře. Pro publikum na klubových koncertech ideální pasáž.
Na konci alba přijdou dvě nejtemnější písně. Po podivném a tentokrát ne moc vtipném předělu “Tajemný smrad v kaťatech” následuje “Vape King”, založená na melodii refrénu “Rape Me” Nirvany, což je další zajímavý crossover rapu s kytarovou hudbou, a to byť je píseň tentokrát čistokrevný, hluboký a temný trap založený na rapu a EDM. Je až škoda, že se chlapci snaží v průběhu písně vtipkovat, protože tahle píseň s temným hudebním obalem nevyzní nakonec ani vážně, ani parodicky, což je zbytečným mrháním potenciálu písně. To, co funguje na “Špatný dětství” — mrazivě trefný humor s příchutí tragických životních příběhů, úplně nefunguje tady.
Naopak skutečně temná a vážná je titulní a závěrečná píseň “Mládí v trapu”, kdy si poprvé uvědomíte, že postava Kapitána Dema má skutečně vážný problém s drogami. Právě v těchto momentech se poprvé z Dema stává něco skutečnějšího než kdykoliv jindy, protože už to není jen Burianův mocný nástroj na zahnání nudy, ale nástroj, se kterým může možná bojovat humorem s věcmi, které ho štvou, aniž by byl on sám označen za cynika.
Z Dema se v tomto bodě stává postava se skutečnými starostmi a sledovat další vývoj Kapitána Dema a toho, co příště sdělí, bude ještě zajímavější než doteď.
Kapitán Demo – Mládí v trapu
Vydáno: 5.12.2018 (křest); na streamech dostupné zhruba od 23.11.2018
Délka: 50 min.
Žánry: Rap, Trap, Komediální hudba, Pop-Rap
Rozhodně musíte slyšet: 2. Špatný dětství (feat. Program & Lennon Marlene Haj Smetana), 3. Kouzlo (feat. Givi Kross & Program), 4. Takové malé posezení s přáteli do 7 do rána (feat. Škwor & Maxipes Feat), 6. Insta Stories (feat. Hošty & Léna Brauner), 8. Zlatíčka, 10. Man Power, Mládí v trapu (feat. Program & Givi Kross)
Propagátor nového třídního boje, většinou společnosti naštěstí ignorován.
Pěkná recenze, jen byste si ji mohli po sobě přečíst než ji vypustíte. Určitě bych nebyl jediný čtenář, který by to ocenil. 🙂
Díky za postřeh. Nejde o to, že bych to nečetl, ale spíše nevidím vlastní chyby. Předám to někomu ke kontrole.