Jistě jste slyšeli o zavádění kvót na Academy Awards (Oscarech). 30 procent filmového štábu a obsazení musí tvořit ženy nebo menšiny nebo osoby se zdravotním postižením. Hudební průmysl by měl jít příkladem. A jak něco podobného aplikovat do hudebního průmyslu? 30% písní z alba by mělo být produkovány hluchými producenty, 30% alba mixovány hluchými zvukovými inženýry, alespoň 30% kapel by mělo být tvořeno ženami, handicapovanými nebo osobami jiné sexuální orientace. To však naskýtá různé problémy. Jak například zjistit, zda se příslušníci menšiny podíleli na textech kapel?
Texty všech kapel a skupin by prý měly být tvořeny 30% výrazů, které jsou považovány za výrazy menšin nebo nějakým způsobem s menšinami souvisí. Uvedeme tedy příklad z praxe na kapele, kterou všichni znají.
Například, pokud ještě někdy chtějí nějakou cenu vyhrát Rammstein, musí vyhodit z kapely 2 členy a přijmout mezi sebe 2 hudebnice. To už se bude 33,333 periodických kapely identifikovat ženským pohlavím. Je přitom nutné si být skutečně jistý, zda se daná osoba identifikuje jako žena a ne jako muž a raději si pravidelně danou skutečnost ověřovat. Může se to totiž časem měnit. Nebylo pak nic horšího, kdyby si vaše kvótová hudebnice vzpomněla, že se v polovině nahrávání alba rozhodla, že už se necítí být ženou.
Dostane Ortel díky kvótám zahrnující i handicapované zase šanci?
Vaší kapele by se tak veškeré kvóty rozpadly, veškerá snaha by přišla vniveč a byli byste odsouzeni k doživotnímu zákazu nahrávání, zákazu vydávání alb a k povinnému poslouchání celé diskografie nejprogresivnější skupiny všech dob Village People (ta prosazovala menšiny v hudbě ještě v době, kdy to ani nebylo v módě).
Kvóty by přitom měly platit i pro písně, které již byly vydané. Text Rammstein by tak měl vypadat například takto:
“We’re all livin’ in Bronx
Bronx be sexy”
nebo:
“Da mother who never gave birth to ah
ah swore tonight
ah will give her a disease
and then sink dem in da river
mother! mother! mother! mother”
Takhle je dosaženo progresivního textu obsahující alespoň z 30% typické výrazy afroamerické menšiny.
Rammstein možná byli první kapelou, která přistála na Měsíci, ale teď je tu pro ně další nelehký úkol. Jak se vyrovnají s progresivními kvótami?
❗❗❗
Zveřejnil(a) Škola rocku dne Sobota 12. září 2020
Sice to posiluje stereotypy a je to vlastně rasistické, ale je to údajně jedno, protože se tím signalizuje ctnost, korporátní stakeholdeři podílející na udílení cen a hudebním průmyslu to ocení a k tomu to ocení i redakce BuzzFeedu nebo A2Alarmu a pár jejich čtenářů.
Pořadatelé hudebních cen však před sebou mají ještě těžší úkol. V případě některých kapel totiž může dojít ke konfliktu pravidel. V 30% mohou být totiž zahrnuti i handicapovaní, přičemž se mezi handicapované mohou řadit i osoby s mentální retardací. V tom případě například není jasné, zda bude moct do předávání cen zasáhnout česká agro-metalová skupina Ortel. Zatímco je v minulosti z předávání cen vylučovali, nyní by mohli mít zase šanci do udílení cen zasáhnout. “Je pravda, že například pořádání koncertu 8. 8. v 8:08 večer naznačuje, že pan Hnídek pořád obdivuje Hitlera. Na druhou stranu je pozitivní, že i podobně handicapovaní fanoušci hudby zde mají své souputníky. Podporuje to tak jejich začlenění do společnosti,” tvrdí Antonín Clef z Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Hnídek uvádí jako hodnotu svého IQ 88, což je sice podprůměrné IQ, ale nesplňuje ani podmínku pro lehkou mentální retardaci.
Na námitku, že existují přeci kapely tvořené handicapovanými, které navíc nemají fašistickou historii a navíc hrají kvalitní hudbu, odpověděl Clef: “Hudba například The Tap Tap je pro dané posluchače příliš náročná a nechápou ji.”
Redakce českého levicového webu A2Alarm však rozhodně nesouhlasí se začleněním neonacistických kapel typu Ortel do jakékoliv hudební soutěže, protože Hnídek uvádí jako hodnotu svého IQ 88, což je sice podprůměrné IQ, ale nesplňuje ani podmínku pro lehkou mentální retardaci. Ocenili však snahu začlenit hluché hudbení producenty do výroby alba. “Bedřich Smetana byl také hluchý a dokázal skládat hudbu. Navíc neměl k dispozici dnešní moderní nástroje.” napsala například novinářka, režisérka a levicová aktivistka Apolena Rychlíková.
Pokud jim to vydělá více peněz, Chainsmokers klidně změní i orientaci. Josef Vojtek a Olda Říha jsou proti
Problém se splněím kvót budou mít především hudební dvojice. Například úspěšné americké duo producentů/dýdžejů Chainsmokers bude muset mezi sebe buďto přibrat jednoho člena splňující podmínky a nebo bude muset jeden z dvojice Alex a Drew konvertovat k Islámu, či překonvertovat na jinou sexuální orientaci. V ideálním případě pak mohou začít chodit spolu. Chainsmokers to sice zpočátku odmítali, ale komerčně by to mohl být velice zajímavý tah a to se Chainsmokers líbí. “Máme sice hodně rádi holky, dokonce se nám kvůli toho rozpadlo hodně vztahů, ale nic nemáme rádi tolik jako peníze. Pokud bude změna orientace znamenat přírůstek na našem kontu, tak se gayi staneme klidně hned zítra,” prohlásili na svých sociálních sítích.
Není zatím ani jasné, jak by se však příslušnost ke komunitě LGBT+ dokazovala. Může se tak stát, že si například polovina skupiny Kabát nabarví vlasy namodro, začne nosit kabelky duhové barvy a prohlásí se za osoby s nejasnou sexuální orientací a nejasným pohlavím. Ve skutečnosti to ale bude pouze na oko. “Tyhle věci by se ještě určitě musely domyslet. Bylo by možné například dokládat návštěvu gaybarů a podobně,” sdělila další z podporovatelů nápadu Jana Venezueláčová, profesorka genderových studií Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy.
Village People byli velkými průkopníky progresivních pravidel. Zavedení kvót při předávání cen by jim tak mohlo dávat šanci na velký comeback na vrchol. Mají mezi sebou bohužel i postavu policisty, a tak jsou kvůli posledním událostem v USA ze všech předávání cen automaticky diskvalifikováni:
Na výtku, že by to opět mohlo opět posilovat stereotypy reagovala Venezueláčová takto: “Nevím. Chceme přeci konat dobrou věc. Už mě unavujou takové otázky jako: ‘Jak to provedeme.“‘Je to taková hloupá, plytká diskuze.”
Další možností by bylo, že by si například členové kapely Kabát pro dosažení potřebného handicapu uřezali ruce. Zpěvák kapely Kabát Josef Vojtek na to reagoval následovně: “Bavili jsme se o to nedávno s Danem Landou. Nás nejdřív zakazovali komunisti a teď mám takový pocit, že se ten komunismus zase vrací ze Západu. Nejdříve nám dají roušky, zruší koncerty, zavřou hospody a za chvilku už nám zakážou i chlastat nebo mít sex. Na to se jim můžu vys***t. Nás textař Josef Špalek ale zase říkal, že konečně nabral inspiraci pro nové album. Jeho nový text zní takhle: ‘Když si naši chlapi ruce uřežou, tak jenom nožem anebo sekerou’’”.
Stručné vyjádření vzhledem k povinným hudebním kvótám nám poskytl také zpěvák kapely Katapult Olda Říha: “Ať jdou ty č**áci dop***le.”
Článek je satirou. Vyjádření skutečných osob je smyšlené a ostatní osoby jsou fiktivní.