Caroline Polachek – Pang

Caroline Polachek – Pang

Recenze | Novinky: Caroline Polachek otevírá na Pang dveře popové hudby a ukazuje, že v ní může být víc než je zvykem

Pod vrstvou popu mainstreamového a masově oblíbeného leží vrstva popu alternativního. Je to více kreativní a více umělecky založený bratr komerčně založeného mainstreamového/masového popu. Jednou z jeho zástupkyní je i Caroline Polachek, která se po letech psaní písní pro druhé propracovala k vlastnímu albu Pang, které je pro ní vlastně debutové, i když to ale není úplně přesné označení.

Každým rokem se objeví několik zástupců převážně ženského pohlaví, které umí přinést tuto kreativnější obdobu popu, u které nemusíte mít obavy, že byste při poslechu naslepo měli problém poznat, která že to z popových megastar tuhle píseň zpívá, protože jim je skládá stejná parta producentů.

Caroline Polachek (Foto: Facebook)
Caroline Polachek (Foto: Facebook)

Tahle zpěvačka, která se narodila v New Yorku, ale byla vychovávána v Connecticutu a u které lze z příjmení odhadovat, že má nějaké české předky čekala na svou chvíli slávy poměrně dlouho. Pomyslný reflektor na ní namířil až v jejich 34 letech. Příznačně poprvé, kdy začala vydávat písně pod svým vlastním jménem. Dříve to totiž zkoušela pod jménem Ramona Lisa (album z roku 2014 Arcadia) a zkratkou CEP (Drawing the Target Around the Arrow z roku 2017). mezi tím psala nebo pomáhala psát písně například Beyoncé nebo Charlie XCX

Kdo si v kariéře počká… Ten dostane smlouvu od Sony

Nyní si jí ale poslechli lidé ze Sony Music (pokud jste právě spadli z Marsu, tak to jedno z největších hudebních vydavatelství) a rozhodli se jí dát šanci tím, že využijí své mocné nástroje a ukážou jí celému světu.

“Pang” je výraz, který se v angličtině používá pro bodavou bolest. Album je ale o pravém opaku. O pocitu úlevy, kdy bolest ustupuje. Album Pang jakoby rozvinulo v něco celistvějšího a většího píseň, která se nikdy nestala velkým globálním hitem, ale paradoxně zněla jenom v undergroundu – “Runaway With Me” od Carly Rae Jepsen, která se saxofonem tak dobře vyjadřovala pocity začínající lásky.

Caroline Polachek je přesně něco mezi těsně post-pubertální “Runaway With Me” a dospělým a důstojným barokním popem Kate Bush.

Nejlepší písní alba je pozitivní New Normals kvákavou basou v ozvěnou. “Now, what is this?” ptá se Polachek na začátku každé ze sedmi slok této písně bez refrénu a je to jakoby jsme s ní přeskakovali v čase do útržků z jejího života.Look at Me Nowje naopak smutný folk o apatii a odevzdaném stylu života. “And you can’t look at me now haven’t changed / I’m still the same,” zpívá Polachek.

„Padáku, teď ti musím důvěřovat“

Je škoda, že přirozeně moc hezký hlas Caroline ona s producentem Geoffem Swanem tolik upravovali a toho elektronického auto-tune je tam někdy naprosto zbytečně mnoho. Na “Insomnia” přímo trhá uši a kazí i další písně. Bezchybná intonace neznamená vždycky stoprocentní úspěch.

“I Give Up” postupuje v přerušovaném tempu a narušují je vynalézavé elektronické zvuky, “So Hot You’re Hurting My Feelings” je oproti tomu lehčí písní s pohodovou melodií a to i přesto, že je tak trochu o další z neuróz, ze kterých se Polachek na albu tak často vyzpívává. Tady je to konkrétně z obavy, aby se nestala příliš posedlou druhou osobou.

Chápu, že silné používání elektroniky a elektronické experimenty je to, co Caroline Polachek odlišuje od ostatních, někdy by se ale ve vokálních částech přeci jen hodilo použít více přirozeného hlasu. Jinak je ale album Pang zajímavé hlavně v tom, jak – stejně jako o tom zpívá Polachek v písni “Door” — otevírá jedny dveře za druhými v místech popové hudby, kde by se mohlo zdát, že už není co nového objevovat.

“Padáku, teď ti musím důvěřovat,” povzdechne si pozitivně na poslední písni alba. Skáče z letadla a vydává se do stavu beztíže. Teď už jí nezbývá nic jiného než důvěřovat svému padáku. A je to pro ni velká úleva.

Na druhou stranu je to součást její umělecké identity a musí se to tak přijmout. Caroline Polachek a její Pang je svěží vítr. Neustále udivuje v tom, jak dokáže být někde přesně uprostřed toho, co od následujících tónů a slov očekáváte a jak vás dokáže překvapit.

Když se ale konečně vrátíme k ústřednímu tématu alba, které jakoby bylo o začínající lásce, nutná na samotném konci alba Pang písni “Parachute”, že se jí povedlo toto téma prozkoumat velice dobře a i sdělení, které jakoby říkalo: Tohle by sice mohlo ublížit, ale zároveň by se to mělo zkusit, protože to otevírá plno nových příležitostí (dveří) je povedené. “Padáku, teď ti musím důvěřovat,” povzdechne si pozitivně na poslední písni alba. Skáče z letadla a vydává se do stavu beztíže. Teď už jí nezbývá nic jiného než důvěřovat svému padáku. A je to pro ni velká úleva.

Caroline Polachek – Pang

Vydáno: 18. 10. 2019*
Délka: 46:30
Žánry: Electropop, Alternativní Pop, Pop
Rozhodně musíte slyšet: 2. Pang, 3. New Normal, 6. Look at Me Now, 7. Insomnia,

12. So Hot You’re Hurting My Feelings, 14. Parachute

* Pozn.: Omlouváme se za to, že jsme tohle album objevili tak pozdě, když použijeme trochu “whataboutismu“, na Musicserveru je vydávání recenzí půl roku po vydání běžnou praktikou, tady je to jenom výjimka 🙂 Nechtěli jsme tohle album vynechat.