Kali Uchis – Isolation

Kali Uchis – Isolation

Recenze | Novinky: Debutové album Kali Uchis Isolation je plné velkých hudebních jmen i hypnotického latinskoamerického popu, který vás vtáhne dovnitř

S debutovým albem Isolation Kali Uchis pomáhaly ty největší osobnosti současné alternativní i popové hudby od Kevina Parkera z Tame Impala přes producenta Grega Kurstina až po Damona Albarna z Blur a Gorillaz. Jak se jí povedlo takové velké osobnosti usměrnit a nevznikla z toho spíše přehlídka dovedností jejich než Kali?

V éře sociálních sítí víme o popových hvězdách první, poslední. Je tedy málem k nevíře, že i dnes může existovat popová hvězda, která bude z části zahalena tajemstvím. Kali Uchis (čte se smozřejmě Kali Učis, pozn. red) si svým mediálním obrazem vytvořila osobnost, která je podobná starým hudebním hvězdám hudby 50. let, jenž vytvořily navenek záhadný dojem lidí, kteří se za ječení fanoušků objeví a zase zmizí ve svém světě ochráněném od publicity jako fantomové.

Foto Kali Uchis k albu Isolation
Kali Uchis

Kali Uchis podle jejich vlastních vyjádření bere život jako jedno velké dobrodružství a vydání vyhlíženého debutového alba jako jeho další součást. Vzhledem k jejímu životnímu příběhu se asi není moc co divit. Kali se narodila v Kolumbii, v dětství se ale s rodiči přestěhovali do americké Virginie. V novém prostředí si našla cestu hudbě, naučila se hrát na piáno a saxofón a v roce 2012 nahrála svou první demo nahrávku. Svým 40 minutovým mixtapem Drunken Babble udělala dojem na úspěšné lidi v branži a dostala možnost podílet se na písních washingtonského rapera GoldLinka nebo tanečního tria Major Lazer.

Jak uhlídat ega velkých hudebníků

O tom, že úspěchu Kali Uchis všichni věřili přesvědčuje i EP Por Vida z roku 2015,  které ačkoliv Kali vydávala sama bez nahrávací společnosti, produkovala taková už i předtím známá jména jako Keytranda; Tyler, The Creator nebo dokonce Diplo. Minulý rok byla Kali Uchis už naplno žádanou osobou a její služby využil Damon Albarn pro album Gorillaz, konkrétně na písních “She’s My Collar” a “Ticker Tape”, s Miguelem si zazpívala na “Caramelo Duro” a Tyler, The Creators jí dal šanci na “See You Again”.

No a s talentem obklopit se schopnými lidmi pokračuje samozřejmě Kali Uchis i na novém albu Isolation. To totiž pomáhali stvořit multižánrový, ale hlavně funkový král Los Angeles Thundercat, Kevin Parker z Tame Impala, Steve Lacy z kapely The Internet, jeden z nejžádanějších popových i rockových producentů současnosti Greg Kurstin, britská naděje R&B Jorja Smith a svou službou oplatil Kali její minulou výpomoc muž, jenž dobyl Ameriku (Gorillaz) a hned dvakrát Británii s různými dvěma kapelami (Blur, Gorillaz), Damon Albarn.

Tolik osobností rozhodně pro album nebylo na škodu a debutové album Kali Uchis je vlastně z části taková zábavná show jako Saturday Night Live, kde přicházejí známí hosté a jsou postavení do situací, v jakých je z jejich běžného působení neznáme. Naštěstí se ale z toho nestane jedna z kapitol Mikulášových patálií, ve které se otcové přijdou podívat na fotbalový zápas svých synků a nakonec to skončí tak, že sami vběhnout na trávník a tatíkové hrají mezi sebou. Kali Uchis všechna ta velká hudebnická ega dokázala ukočírovat tak, aby byla slyšet, ale zároveň nepřehlušila jí samotnou.

Světelný kužel je namířen pořád přímo na Kali Uchis a ti ostatní ji pomáhají svým dobře známým rukopisem, postavit jakýsi most mezi hudebními fanoušky a jí samotnou.

Hezky tak v několika případech můžeme slyšet typického Thundercata, někdy skoro až jakoby přidal kousek ze svého posledního alba Drunk a jindy si zase Damon Albarn dělá reklamu na Gorillaz. Tyhle vložky jiných interpretů ale skutečně zní tak, že album podporují. Světelný kužel je namířen pořád přímo na Kali Uchis a ti ostatní ji pomáhají svým dobře známým rukopisem, postavit jakýsi most mezi hudebními fanoušky a jí samotnou. A tohle je přesně něco, co by každý začínající zpěvák a zpěvačka chtěli.

Latinskoamerická krev v žilách, srdce pumpující v rytmech reggaetonu a mozek tvořící ve stylu indie rocku USA a Británie

Kali rozpálí album žhavou bosa novou “Body Language (Intro)” o tělesném i duševním osvobození, do které přidává Thundercat svou basu, jazzové vyhrávky na kytaru, flétnu a jeho oblíbené proklady zvuků z běžného života. Pak nastoupí mafiánská hymna “Miami” s drsně a bezohledně znějícím refrénem:

“Live fast and never die, I’m moving at the speed of light
I’ll take your money, raise the price, blow up the spot like dynamite.”

Mohlo vůbec album začít lépe? Všechna ta velká jména, která se starala o zvuk přišla vhod. Na téhle písni měl zrovna po skladatelské i produkční stránce největší podíl Dave Sitek známý hlavně díky práci na indie rockových kapelách jako Yeah Yeah Yeahs, Liars, Foals, Little Dragon nebo Beady Eye Liama Gallaghera.

Skvělá produkce, kterou můžeme slyšet po celou dobu posluchače vtáhne do alba. Prolíná se zde geniálně Jižní, Střední i Severní Amerika. Exotický reggaeton spojený s R&B a rapem, do kterého stylizoval Dave Sitek tuhle píseň, je úžasný a píseň ještě výše nakopne hostující raperka BIA.

Kali Uchis se často v písních raději staví do nějaké cizí role a občas to působí, jakoby jí dělalo větší radost zpívat z pozice někoho jiného než jí samotné.

Na “Miami” ale lze slyšet jednoznačné podobnosti s jejím životním příběhem. Jsou zde cítit pocity člověka, který přijde do velkého a bohatého světa své nové země a nemá co ztratit. Naopak do převleku postavy fiktivní se Kali Uchis převléká na “Just a Stranger”. V rychlejším nakopávajícím tempu s výraznými beaty a basou, Kali Uchis zpívá roli zlatokopky a Steve Lacy je v této písni v roli jejího partnera.

Refrén:

“She wants my hundred dollar bills, she don’t want love,”

je děsně chytlavý.

Sem tam se na albu projeví slabá stránka Kali Uchis. Ačkoliv je totiž její hlas charismatický a snadno odlišitelný, nepatří mezi ty nejsilnější a nejmocnější. Jakmile je okolo velkolepá produkce a poutavý příběh písně, nic se neděje, když ale přijde čas na to vše ztišit, Kali Uchis nepanuje písní zdaleka tak přesvědčivě jako na skladbách, kde má navíc po ruce i pěvecké hosty, kteří můžou píseň ještě potlačit kupředu. “Flight 22” je ten případ podobně jako “Tyrant”, ve které hostující Jorja Smith natrhne svým pěveckým výkonem zadek hlavní hvězdě.

I když ale nemá Kali ten nejsilnější hlas, umí skvěle pracovat s intonací i výslovností. V “Tyrant” se snaží, ale úplně nezakryje zbytek, opak jde jde krásně slyšet v rýpavé písni “Your Teeth in My Neck”, kde Kali drze zpívá o skrblících v čele firem, kteří nechtějí pořádně platit svým zaměstnancům a zastává se chudé latinskoamerické přistěhovalecké části obyvatel USA a zároveň má text i jistý sexuální podtext:

“What do I do it for?
I’ve been working so hard just to give you more
Gotta get right.”

Zvukově zní píseň tak, jakoby byla opět Thundercatovou prací, na písni ale překvapivě není podepsán. Jakoby nechal ostatním ve studiu své poznámky.

Tropické večery ve velkoměstě

Štiplavá, ale zároveň smutná “Dead to Me” je svým hravým zvukem se syntezátory a nenápadnými, ale účinnými mužskými vokály zábavná, ale pravý highlight alba přijde v moderním reggaetonu “Nuestro Planeta” s masivními sexy beaty.

Kompletně španělsky odzpívaná píseň jedna z těch, kterou pravděpodobně uslyšíte hrát z plážových barů na dovolené a bude tam patřit perfektně. V čase, kdy do latinskoamerických žánrů fušují i Justin Bieber nebo Ed Sheeran, je dobré slyšet někoho, kdo z té Latinské Ameriky skutečně pochází. Kdyby se vám zdálo, že Kali Uchis sice vyrůstající v Kolumbii, ale dospívající už v Americe, je málo autentická, je tu navíc ještě 100% Kolumbijec a jeden z největších reggaetonových zpěváků současnosti  — Reykon.

Do deštivějších míst vás zavede následujíc “In My Dreams” mísící hudební vlivy nové vlny newyorské scény a britské nakažlivé melodičnosti. Po Gorillaz chutnající píseň s Damonem Albarnem je sice nešikovně zařazená za povahou úplně rozdílnou “Nuestro Planeta”, stejně ale patří k nejpovedenějším momentům Isolation.

“Tomorrow” s Kevinem Parkerem z Tame Impala, oslňuje svými magickými experimentálními zvuky, které připomínají poslední album Tame Impala Currents. Melodicky ale píseň není zdaleka tolik zábavná a rukopis Kevina Parkera je tentokrát spíše na obtíž.

Hlas Kali Uchis nepatří mezi ty nejsilnější a občas se na albu v té fascinující produkci už i ztrácí v tom všudy přítomném zasněném a hypnotizujícím popu. I díky tomu není úplně dobrý nápad poslouchat tohle album, když se potřebujete na něco soustředit. Zanechá vám totiž v hlavě takovou otupělou mlhu. Výsledný dojem z něj je velice relaxační a uvolňující, ale nedá se říct, že by v poslední třetině alba přišly nějaké momenty, kvůli kterým byste seděli na okraji židle napjatí, co přijde dál za zajímavé zvuky a melodie.

Je to ale jen jedna z těch menších vad na kráse tohohle skvělého alba. Už když se podíváme na ten seznam velkých jmen, které se na albu podílely, je velkým úspěchem, že se zelenáči v oboru podařilo usměrnit všechna tahle velká umělecká ega a album má skrze všechny, byť často stylově dost rozdílné písně, jakousi jednotnou barevnou paletu a atmosféru tropických večerů ve velkoměstě.

A to je právě něco, díky čemuž je tohle album speciální. Má určitý svůj svět, který je trojrozměrný a nekončí jen u dunění ušních bubínků. Dokáže stimulovat mozek a dávat mu podněty k tomu, aby se přesunul do samostatného světa tohoto alba.

Kali Uchis – Isolation

Vydáno: 6. 4. 2018
Délka: 46:30