KIDS SEE GHOSTS (Kanye West a Kid Cudi) – Kids See Ghosts

Recenze | Novinky: KIDS SEE GHOSTS je když Kanye West se svým producentským týmem provází Kida Cudiho temnotou a hledají společně světlo

Týden po vydání alba ye navazuje Kanye projektem KIDS SEE GHOSTS, na kterém pracovali nejen Kanye West a Kid Cudi, ale také Kanyeho parťák z vydavatelství G.O.O.D. Music Pusha T, André 3000, stejně jako na ye se objevuje i zde Ty Dolla $ign nebo producent Mike Dean. Více raritními osobami na albu jsou starý neworleanský skladatel, zpěvák, trumpetista a bandleader Louis Prima nebo herec, hudebník Yasiin Bey také známý jako Mos Def a můžeme zde slyšet dokonce i hraní samotného Kurta Cobaina.

Album Kids See Ghosts navazuje tématy na ye, ale po zvukové stránce vytváří nový a velice temný tvůrčí prostor.

Kanye West a Kid Cudi. Dva psanci minulých měsíců, které svět miluje. Oba se museli v průběhu minulých dvou let vypořádávat s psychickými problémy i ostrou kritikou. Na Kanyeho se valila ani ne tak kvůli jeho výtvorům — Life of Pablo (2016) i čerstvé ye sice vyvolávaly různorodé reakce, nakonec ale v průměru dopadly velmi dobře –, ale spíše kvůli jeho typicky velkohubým prohlášením, kterými se tentokrát přidal k různým politikům a komentátorům, jenž svět zábavního průmyslu ostře odmítá.

Foto Kanye West a Kid Cudi k albu KIDS SEE GHOTS
Kanye West a Kid Cudi (KIDS SEE GHOTS)

To Kid Cudi naopak dostával co pro to hlavně kvůli překvapivě experimentálního a rockového alba Speedin’ Bullet 2 Heaven (2015), kdy jakoby postavil do popředí všechny své slabé stránky a začal si hrát na experimentátora, zpěváka a kytaristu, i když není ani moc dobrý zpěvák, ani moc dobrý kytarista. Tady naopak Kanye a jeho tým, kteří jsou v KIDS SEE GHOSTS něco jako jeho vergiliovští průvodci Kida Cudiho, dokázali, jakmile ho postavili před reflektory, využít všechny jeho silné stránky.

Užší, ale ostřejší než ye

Z tohoto ohledu, i z ohledu návaznosti na ye dávají naprostý smysl první řádky alba, kdy Kid Cudi vyvolává:

“I can still feel the love.”

Refrén písně zase jakoby navazoval na Kanyeho nedávný podivný singl “Lift Yourself”, který na konci obsahoval slovní zvukové  efekty jako “Scoop-diddy-whoop”. V tomto případě Kanye a Kid Cudi napodobují zvuky zbraně a v jistém pohledu to lze chápat jako pokračování trendů, které nastolili raper Logic, ale vlastně i fiktivní komická postava Big Shaqa britského komika a rapera Michaela Dapaaha. Kanye s Kudim tenhle trend vezmou a použijí jako brusku pro zostření písně.

Jakmile na to naváže “Fire” s parádním zneklidňujícím mručením, jižanským rockem inspirovanou kytarou a do detailů propracovaným vkládáním samplů, je jasné že Kids See Ghosts bude podle očekávání album víc o čistém rapu než ye. Ačkoliv totiž KIDS SEE GHOSTS využívají různé žánrové vlivy — kromě R&B a elektronických tanečních žánrů, jsou to vlivy rockové hudby, soulu, neo-psychedelie nebo grunge –, přístup je rozhodně více minimalistický než na The Life of Pablo, ye a určitě pak více rapově tradiční než na Cudiho Speedin’ Bullet 2 Heaven nebo Man On the Moon II: The Legend of Mr. Rager.

V hodně odhodlané a nábožensky založené “Fire” zní ústřední motto písně:

“On this road I find
These scars I left behind
Heaven, lift me up.”

Něco, co bychom asi čekali spíše od nějakých emo/post-hardcorových kapel. S jižanskou kytarou okolo, náboženskými tématy a slovním spojením “Lift Me Up” tahle část dokonce i vzdáleně připomíná poslední album Brand New. Podobné netradiční momenty ale dnešní rap často sklouzávající k levnému šokování, napodobování a neoriginalitě, potřebuje jako sůl.

Pak přichází další povedená pecka “4th Dimension”. Kanye a jeho spolupracovníci jsou mistry samplování a tady se to zase ukáže. Stará vánoční písnička Louise Prima o Santovi poslouží Kanyemu pro to, aby se chytře a vtipně přirovnal k Santovi, který svým posluchačům nosí dárky v podobě svého nového materiálu. Píseň je také unikátem v tom, jak si Kanye vezme pro sebe první sloku a Kid Cudi tu druhou. Jakoby to byla vzájemná spolupráce, ale také soutěž, ve které chce každý z nich ukázat, co v sobě má. Hluboké beaty s basa spolu s upraveným samplem staré písně zní velice syrově a úderně.

Propojení ye a KIDS SEE GHOSTS

Technika rapování obou je prostě špičková. To u Kanyeho není až tak překvapivé, hlavně Kid Cudi ale všem dokázal, že pokud dostane tvůrčí podporu od ostatních, patří ke světové třídě.

Oproti ye působí Kids See Ghosts daleko více temně. Jakoby šlo více do hloubky oněch psychických problémů a z toho se vyvíjí i ostřejší zvuk, díky kterému nemůžeme označit žádnou píseň jako pop-rapovou tak jako jde vlastně u celé druhé poloviny alba ye. Rozdíly mezi oběma Kanyeho aktuálními alby lze nejvíce vypozorovat logicky v písni, která tvoří propojení alb ye a Kids See Ghosts. Píseň “Freeee (Ghost Town Pt. 2)” je zde vlastně hlavně protože “Ghost Town” bylo z alba odstraněno a přesunuto na ye až na poslední chvíli.

Škoda, že “Freeee (Ghost Town Pt. 2)” je tím pádem vytržená z kontextu. Na druhou stranu by tu chybělo ono potřebné propojení vesmírů těchto dvou alb, které spolu tématy tolik souvisí, ale zvukově jsou odlišné. Z tohoto pohledu na věc, lze brát rozhodnutí odrthnout tyhle dvě písně jako správné. “Ghost Town” je se svým popovějším, jemnějším a širším zvukem zvukově více bližší ye a “Freeee (Ghost Town Pt. 2)” řeší stejná témata, ale zní s elektronickými smyčci a ruchy daleko drsněji.

Nelze si nepovšimnout některých zajímavých a vtipných podobností mezi KIDS SEE GHOSTS a Danteho Božskou Komedií. Kanye a jeho producentský tým (Virgílius) jsou jako průvodci Kida Cudiho (Danteho) skrze temnotu (peklo) a očistec. Ještě více bláznivé, je když se k tomu připojí Kanyeho album ye, jehož druhá polovina skutečně zapadá do posloupnosti peklo – očistec – ráj. A ještě šílenější pak je, když Kanyeho zmiňování Kim Kardashian svým způsobem zapadá do vztahu mezi Dantem a jeho múzou Beatrice. Zkrátka taková černošská, moderní Božská Komedie…

Výsledek obrázku pro dante vergilius

Jemnější část alba je tu ostatně zastoupena už díky písni “Reborn” a album díky tomu neztrácí svou údernost a příjemnou hořkost. “I’m so—I’m so reborn, I’m movin’ forward,” zpívá Kid Cudi v opět velice spirituálních momentech alba, které působí pro oba rapery jako očistec od temnoty. Píseň není oproti zbytku alba tolik progresivní a patří mezi slabší momenty, je ale i tak dobře, že píseň podobného klidnějšího typu na albu nechyběla a ačkoliv mohla být zvládnuta lépe, dává zde smysl.

Progresivitu si ale lze vynahradit na “Kids See Ghosts” postavenou na neustále opakujícím se a krátkém, ale pořádně chytlavým beatu, který je podpořen okolními ruchy, se kterými  zní dohromady tajemně, temně až děsivě. Doopravdy mimořádně působivá pecka.

Závěrečná “Cudi Montage” pak obsahuje kytarovou smyčku z písně “Burn the Rain” pocházející z kolekce nevydaných nápadů Kurta Cobaina Montage of Heck. Kurt Cobain je samozřejmě mezi rapery ohromně oblíbený. Rapeři se o něm často zmiňují, když uvádějí své inspirace a odkazují na něj i ve svých písních. Bohužel často dost neohrabaně.  Například řádky “RIP to Kurt Cobain nigga / 1993 I bring that pain nigga” Lila Yachtyho, oproti chytrému zapracování samplu jeho dema než dá píseň prostor závěrečným kinematickým syntezátorům tak nějak odráží ten propastný rozdíl mezi Kanyeho týmem a zbytkem rapového světa.

Vydáno: 8. 6. 2018
Délka: 23 minut
Žánr: Alternativní Rap, Rap,