Sara Bareilles – Amidst the Chaos
Recenze | Novinky: Na Amidst the Chaos se Sara Bareilles oblékne do folkového kabátu, který jí sedne skvěle. Dojem z alba nejvíce kazí politika
Člen The Alpha Band a hlavně producent takových interpretů jako Elvis Costello, John Mellencamp, Gregg Allman, Lisa Marie Presley, Elton John & Leon Russell, B. B. King nebo Robert Plant. To je jenom skromný výčet toho, s jakými legendami mohl spolupracovat americký hudební producent T-Bone Burnett, který už je také vlastně svým způsobem legendou. A právě s tím dostala nyní možnost spolupracovat rodačka z kalifornské Eureky Sara Bareilles.
Když slyšíte první píseň alba Amidst the Chaos “Fire”, pak si dokonce říkáte, že tahle spolupráce bude fungovat tak dobře, že možná začíná nejlepší americké popové album s folkovým nádechem za posledních několik let. K čertu můžete poslat i minulý rok opěvovanou, ale bohužel trochu umělou country hvězdu Kacey Musgraves. Saře totiž Bareilles žerete úplně všechno do posledního slova.
Možná i protože má za sebou účinkování v muzikálu Waitress (2015), kde se v cítění se do písní jistě procvičila jako zatím nikdy jindy.
Když za pomoci hvězdného producenta zpívá do písně plné přirozeně a hřejivě znějících nástrojů, cítíte pod sebou fyzicky ranní rosu na trávě amerického venkova. Je zázrak, že i přes ty digitální komprese můžou znít písně takhle naturalisticky. Je třeba složit poklonu Burnettovi, který pomohl nádherný hlasový výkon Sary Bareills zaznamenat. A nezapomínejme také na muzikanty, kteří do se do studia dostali jenom protože všichni hrají parádně a chtěli to všem ukázat.
Je to vůbec skvělé zjišťovat, že i přes dnešní studiové možnosti ještě pořád vznikají písně a alba jako je toto, kde slyšíme napřímo zachycené lidské výkony bez algoritmických kudrlinek.
Když nasadíte laťku hned na úvod moc vysoko…
Bohužel, s tím jakou obrovskou peckou Bareilles začala, to mrzí o to víc, že zbytek alba nedosahuje ani náhodou takové úrovně. To je ta nevýhoda tradičního rozložení alb. Aby lidé nevypínali, strategií je dát dopředu to nejlepší a na zbytku už tolik nezáleží. Tichá balada “No Such Things” až moc rychle vychladne rozohněnou atmosféru, “Armor” je píseň, která sice vyčnívá, ale s hlubokými piánovými vyhrávkami na pozadí působí takovým neklidným dojmem. Jakoby se snažili Barellis a Burnett zbytečně rozvádět kompozičně už tak zajímavý nápad a dopadlo to trochu zmatkem.
Jsem si jistý, že na koncertech bude píseň velkou peckou, o čemž se ostatně můžete přesvědčit z jejího vystoupení v talk show Stephena Colberta, na albu to ale bohužel po nasazení laťky tak vysoko zase takový odvaz není.
“If I Can’t Have You” by se asi dala považovat za nejlepší kousek po úvodní “Fire”. Pop ze staré školy, který je sympatický nejen melodičností a mimořádně dobrým hlasovým výkonem, ale i samotnou osobností Sary Bareilles, která vyzařuje noblesu, která je zároveň jako ze staré školy, ale zároveň je tím i vlastně svěží.
Když se podíváte na její živá vystoupení, poznáte hned, že nejenom že je to fantastická zpěvačka, která umí zazpívat naživo prakticky úplně stejně jako ve studiu, ale je to také dáma, která vystupuje s noblesou a ačkoliv je pohledná, nevyužívá to jako svou marketingovou zbraň, ale na prvním místě je skutečně hudba a zpěv a tak to ostatně má být.
Texty písní vypadají krásně…
Povedl se také duet s Johnem Legendem “Safe Place to Land”. Moc lepších pěveckých partnerů si asi z hlediska podobnosti nemohla vybrat, protože se svou důstojností a noblesou je Sara vlastně takovou ženskou verzí právě Johna Legenda. Otázkou je, jestli si neměla vybrat raději někoho naopak protichůdného. I v tomto jde Sara na jistotu, avšak spolupráce s Legendem vyjde výborně.
Pokud jste na těchto stránkách častěji, jistě jste si všimli, jaké máme logo, slogan a na jaké metonymii je postavené motto a filozofie webu. A teď si poslechněte refrén této písně:
„The ocean is wild and over your head
And the boat beneath you is sinking
Don’t need room for your bags, hope is all that you have
So say the Lord’s Prayer twice, hold your babies tight
Surely someone will reach out a hand
And show you a safe place to land”
(„Oceán je divoký a jde ti z toho hlava kolem / A tvoje loďka pod tebou se potápí / Nepotřebuješ pokoj pro své kufry, naděje je všem co máš / Tak prones pánovu modlitbu dvakrát a drž své děti pevně / Někdo k tobě určitě natáhne ruku / A ukáže ti bezpečné místo pro vylodění”).
Jsou to vážně moc hezká slova a možná bychom si je měli dát někam zarámovat a mít je nad sebou vždycky, když se budeme trápit nad tím, že se našemu webu nestíháme věnovat, abychom věděli, že to stojí za to.
Když se zkrátka člověk dívá na ty všechny silné momenty alba, které jsou skutečně mimořádně povedené, pak si trochu zoufá nad tím, že to nebylo ještě o něco lepší, protože to ještě lepší být rozhodně mohlo. Chemie producent-kapela-zpěvačka fungovala perfektně, stejně jako muzikantské a pěvecké výkony. Texty jsou najednou stranu výjimečné, ale samozřejmě by se též mohl kdekdo mračit nad tím, že se do nich Bareilles nenápadně snažila vecpat politickou ideologii.
…než zjistíte že jsou inspirovány politickou ideologií
Samotný název Amidst the Chaos je narážkou na Ameriku za prezidentování Trumpa (takže povinné kopnutí do Trumpa je pro toto album odbyto už v názvu), song “No Such Thing” je zase naopak honorací minulého amerického prezidenta Baracka Obamy. Albu se nevyhlo ani #MeToo a medializovaný případ soudce Nejvyššího amerického soudu Bretta Kavanaugha. “Safe Place to Land” je pak vlastně věnována imigrantům, kteří hledají na této planetě bezpečné útočiště.
Pokud raději taktně vynecháme případ Bretta Kavanaugha a #MeToo, pak samozřejmě není možné nijak názory Saře Bareilles brát. V určitých pasážích a nebo s cílem, kterého chce Sara umístěním těchto témat do písní dosáhnout, s ní dokonce musí souhlasit snad každý, kdo není vyloženě skalní fanoušek SPD, problém je však v tom, že všechna tato témata jsou žhavými tématy americké Demokratické strany a omílání těchto témat nejen na tomto albu působí už jako ideologické dogma Demokratické strany
Do tohoto alba se politika prostě nehodí.
Nebudeme paranoidní, ale je jasné, že kdybych byl čelním představitelem téhle strany, tak bych si jenom mlaskal blahem, že mám na hudební scéně příznivce, kteří vytvářejí reklamu zdarma a ještě skoro podprahovým způsobem, že si jí ani tolik lidí vlastně nevšimne. Takové skoro až Orwellovské, vysílat politickou ideologii, ale jak je uvedeno. Raději nebudeme paranoidní…
Kdybychom každopádně mohli nahradit politické idologie na albu raději lépe promyšlenými melodiemi a akordovými posloupnostmi, udělali bychom to okamžitě.Stejně kdyby se risk s tlačením politiky do alba raději nahradil risky hudebními. Do tohoto alba se politika prostě nehodí.
Amidst the Chaos je proto bohužel „jen“ lehce nadprůměrným albem něčeho, co se označuje v Americe jako Contemporary Pop, což sice znamená, že to má být “současný pop”, ale většinou se pod tímto podžánrem (paradoxně) skrývá sdělení, že je to pop určen spíše pro střední generace než mladší. Zkrátka takový opatrnější. A to i přes ty politicko-společenské kontroverzní záležitosti. Kdyby se rozhodla Bareilles v některých ohledech trochu více zariskovat, ale čistě hudebním způsobem a nebo by se nespokojila s tím, že písně zní jenom dobře, ale nárokovala si, aby zněly ještě lépe, pak by album dosáhla enormních výšin.
Sara Bareilles – Amidst the Chaos
Vydáno: 5.4.2019
Délka: 49:46
Žánry: Adult Pop, Pop, Písničkářka, Folk Pop
Rozhodně musíte slyšet: 1. Fire, 3. Armor, 4. If I Can’t Have You, 5. Eyes On You, 12. A Safe Place to Land