Cradle of Filth – Cryptoriana – The Seductiveness of Decay

Recenze | Novinky: Cradle of Filth na Cryptoriana – The Seductiveness of Decay nabízí rozumný kompromis mezi metalovou brutalitou a melodičností

Anglická kapela s dvěma českými členy Cradle of Filth vydává gotického následovníka alba Hammer Of The Witches z roku 2015. Letošní album Cryptoriana můžeme označit jako nejvíce extrémní počin Cradle of Filth od alba Damnation and a Day z roku 2003.

Trochu zvláštní název Cryptoriana vznikl složením slov “crypt”, tedy krypta, a “victoriana”, tedy slovo odkazující na Viktoriánské období Anglie v době vlády královny Viktorie, které se historicky datuje od června 1837 do ledna 1901. Kapela si vybrala toto období celkem z pochopitelného důvodu. Bylo to totiž období velkého rozmachu horroru v literatuře. V tomto období vznikla třeba legendární kniha Drákula od Brama Stokera, Robert Louis Stevenson vytvořil legendárního Jekylla a Hyda, své knihy s horrorovou tématikou vydal také Edgar Allan Poe a Oscar Wilde. Cryptoriana je sice koncepční album, avšak oproti čtyřem jiným albům Cradle of Filth, není Cryptoriana chronologický příběh, koncept je tvořen pouze tématy.

Foto Cradle of Filth k albu Cryptoriana – The Seductiveness of Decay
Cradle of Filth
Kapela písně dávala dohromady z velké části v Brně, kde strávila několik týdnů podle jejich slov i proto, že tady máme levné pivo. Samozřejmě taky, protože Jižní Morava je rodištěm bubeníka Martina Marthuse Škaroupky a nového českého člena kapely pro minulé album Marka ‘Ashoka’ Šmerdy. Album však nahrávali hlavně ve studiu v Birminghamu. Škoda, že nemáme více kvalitních studií, možná by album vzniklo celé u nás.

Horrorové puzzle nápadů

Při prvním poslechu můžeme zpozorovat některé změny oproti minulému albu. Písně jsou delší, kytarová sóla lépe zabudovaná tak, aby nebyly jen výplní mezi částmi písní, ale samy o sobě něco sdělily a píseň dirigovaly nějakým určitým směrem. Zvláště třeba sólo na albu “Wester Vespertine” je vysokou metalovou školou nejlepší pověsti. Sopránové chorály nejsou nějak obrovské, ale spíše se ozývají z pozadí, mají navodit pocit nadpřirozena a znít, jakoby je zpívali duchové.

Písně jsou progresivní, s mnoha nečekanými zvraty, ale zároveň jim zůstavá spousta melodičnosti.

V Cradle of Filth slyšíme o něco více vlivů trash metalu, avšak celý koncept, včetně názvu je postaven na jakémsi gotickém horroru a album má tak ještě temnější tón než minulé Hammer Of The Witches. V písních je slyšet hodně dvojitých kytar. Písně jsou progresivní, s mnoha nečekanými zvraty, ale zároveň jim zůstavá spousta melodičnosti. Cradle of Filth si s albem pohráli a je jako obrovská kopa různorodých nápadů, která kupodivu nepadá dolů, ale drží pohromadě. Je dokonce těžké říct, zda je každá píseň něčím charakteristická, protože i jednotlivé písně jsou jako horrorové puzzle nápadů.

Liv Kristine a cover Annihilator

Mezi hosty se objevila třeba norská zpěvačka Liv Kristine z kapely Leaves Eyes a Theater Of Tregedy, která již zpívala na písní “Nymphetamine Fix” z alba Nymphetamine (2004). Na Cryptoriana účinkuje v písni “Vengeful Spirit”. V duetu s Danim Filthem hraje ženu, která je zrazena a spáchá sebevraždu, ale vrátí se k očistci jako pomstychtivý duch, který začne trýznit postavu muže, kterou představuje Dani Filth, jenž ženě ubližovala v době života.

“Death And The Maiden” je možná vůbec nejtvrdší písní, jakou kdy Cradle of Filth nahráli. Poslední píseň je cover “Alison Hell” kanadské thrash metalové kapely Annihilator, o které frontman Annihilator Jeff Waters prohlásil, že se jedná o nejlepší cover verzi jejich písně, jaká kdy byla nahraná. Cradle of Filth zahráli píseň velice blízko k originálu, protože píseň už tak sama o sobě odpovídala tématu alba a do alba perfektně zapadala.

Na albu možná svou roli hrálo i to, že je to druhé album pro dva nové členy Richarda Shawa a Marka Šmerdu a chemie kapely začala více fungovat. Písně na Cryptoriana jsou poměrně dlouhé, svými nečekanými změnami hodně vynalézavé, svými chorály, symfonií a samozřejmě kytarovými sóly, grandiózní. Koncept alba zasazený do viktoriánského období se také jeví, jako velice povedená volba.

Vydáno: 22.9. 2017
Délka: 1 hodina 5 minut
Žánr: Extrémní metal, Gotický metal, Speed Metal, Thrash Metal, Heavy Metal, Symfonický metal, Black Metal, Symfonický Black Metal