Jamiroquai – Automaton

Jamiroquai – Automaton

RECENZE | Novinky: Král Jelimán Jay Kay se svými Jamiroquai roztančí na Automaton poddané. Při tom jim nezapomene sdělit i důležité sdělení

Po minulém albu Rock, Dust, Light, Star z roku 2010 se vrací Jamiroquai – naděje acid jazzu, funku i disca. Tlupa náčelníka Jasona Kaye, který na koncertech často vystupuje s indiánskou čelenkou či různými jinými okázalými klobouky, se pustila do světa v roce 1993 s albem Emergency on Planet Earth. Po dlouhých letech zkoumání nových teritorií a šíření hudebního poselství jsou britští Jamiroquai celosvětově uznávaným fenoménem. Běžnému joudovi krkolomný název “Jamiroquai” asi zrovna moc neřekne, ve světě lidí kteří hudbu poslouchají jsou však Jamiroquai velkou kapelou.

Ve své rodné Británii si klidně můžou dovolit objíždět velké arény. Byli inspirací pro řadu dnešních velmi úspěšných interpretů jako Chance the Reaper nebo Pharell Williams. Nenápadným způsobem ovlivňovali i směrování hudby dalších interpretů. Teď je konečně má šanci pořádně poznat naživo i Česká republika. Jako jedni z největších taháků zahrají letos se svou Automaton na Colours of Ostrava.

Ačkoliv Jamiroquai přicházejí z raných devadesátek, jejich hudba hned tak rychle nezestárne. Funkový nádech nabízí prostor pro chytré kombinování elektroniky a klasických nástrojů. Hraje jim do karet pestře barevné hudební zaměření i to, že nabízí alternativu pro lidi, co mají rádi elektronickou hudbu, chtějí ale od ní i něco více než tupé klubové odrhovačky. Jamiroquai plodí hudbu, která neurazí a dobře se poslouchá. A co si budeme povídat. Taky jim hraje do karet to, že Daft Punk jsou pořád velmi žádanou značkou napříč generacemi a někdo musí vyplnit místo i tam, kam se nedostanou.

Jay Ray z kapely Jamiroquai, foto
Jamiroquai je především kapela jednoho muže a tím je Jay Ray.

Hraje jim do karet pestře barevné hudební zaměření i to, že nabízí alternativu pro lidi, co mají rádi elektronickou hudbu, chtějí ale od ní i něco více než tupé klubové odrhovačky.

Jamiroquai se svými posledními výtvory navíc sami čím dál více zařazují do jakési pozice, co hraje druhé housle francouzským legendám disco funku. Jamiroquai přitom stále čerpají ze svých kořenů. I tady Jamiroquai prokazují svůj odvěký talent v dělání kompromisů a kombinují svůj mix žánrů tak, aby si na své přišli jak ti, co ještě moc dobře pamatují první koncerty téhle kapely, tak novou generaci dětí klubu, co si ujíždí na deep housu a podobných žánrech elektronické taneční hudby. Hnacím motorem desky je Jay Kay, vůdce který celou elektro párty vede. Jay Kay se svou čelenkou na obalu je vlastně takový diskotékový král Jelimán z filmu Madagaskar, co jede nekonečnou párty. Neúnavně vytahuje ze svých hlasivek své zkušenosti z funkových kořenů kapely, kdy elektronika byla na rozdíl od dnešních Jamiroquai ještě v menšině.

“Shake It On” je skvělá zahřívací disko pecka.

“Napsal jsem ten nápad dříve než Taylor Swift”
Jay Kay o songu “Shake it On”.

Na prvním vydaném singlu, po kterém je pojmenováno i album – “Automaton” se vrhají na hlavní téma tohoto alba – téma chladné umělé inteligence a nenahraditelnosti lidské duše. “Automaton” pokračuje ve stopách písně “Virtual Insanity”, která se zabývala stejnými obavami. “Superfresh” je nové zpracování diska z jeho počátků.  Návrat členů Jamiroquai zpět do jejich mládí. Disko romantika jak po nostalgické, tak po obsahové stránce. Pro ty, kdo se těší na teplejší počasí, je tu letní plážová “Summer Girl”. Prázdninový soundtrack, který by měl hrát povinně po setmění alespoň jeden bar na každé promenádě v mořských letoviscích.

Kde je taneční hudba, tam nemůžou chybět ani omamné látky. Není jistě, zda se Jay Kay opět vrátil k užívání drog (v roce 2004 si prý dal předsevzetí, že už užívat nehodlá), “Dr. Buzz” je každopádně šesti minutová drogová óda, kde zpívá:

“Now you’re happy that you’re meeting Dr. Buzz again
He’ll help you take your head to somewhere else…”

Předposlední píseň je skrytý poklad desky, který jistě neocení všichni. Jakoby si Jamiroquai řekli, že naloží posluchačům než skončí pořádnou dávku ne tak lehce zpracovatelné hudby a tak přivedli na svět pořádně rozháranou “Vitamin”. “Carla” je taková utahaná píseň, co hraje v době, jakmile se v klubu platí za utracený alkohol, všichni toho mají dost a těší se až získají alespoň nějaké ty hodiny spánku než venku začne otravně brzy svítit slunce. Jakoby tuhle píseň stvořili Stevie Wonder a Michael Jackson dohromady.

Jamiroquai – Automaton

Vydáno: 31. březen 2017
Délka: 57:08