Druhé album slovenské popové zpěvačky Emmy Drobné ještě pořád zkouší její možnosti, ale i tak je to nejspíše nejlepší letošní popové album Československa. V pomyslném souboji na poli slovenské alternativní hudby září objev Fallgrapp, velké jméno Katarzia tentokrát naopak spíše zklamalo a nenaplnilo očekávání. S dnes nezvykle pozitivním rapem pak přišel z Bratislavy rapper Suvereno.

Vysvětlivky hodnocení:

½  je půl hvězdičky

+/- znamená silné/slabé = skoro (★★★½+☆  např. znamená: „Silných 3,5 z 5,0“ — tedy skoro 4,0.

Emma Drobná – Better Like This

Žánry: Dance Pop, Pop
Vydavatelství: Warner Music
Hodnocení: ★★★½+

Konečně někdo pochopil, že ke zpívání anglicky je zapotřebí anglicky umět. Nebo tedy alespoň umět výslovnost. Spousta českých zpěvaček má buďto tu smůlu, že mají tvrdší jazyk, anebo umí Emma Drobná prostě lépe anglicky. V podání Emmy Drobné je to totiž doopravdy jiný level.

Není to ale jediný aspekt, ve kterém Emma Drobná překonává například velmi podobně žánrově zaměřené album Kláry Výtiskové. Písně na Better Like This nejsou tak ambiciózní jako ty od Výtiskové, ale samotné melodie a skladatelské nápady se neztrácí tolik v produkci. Je pravda, že například “Demons” není úplně povedená píseň po produkční stránce. Zní to jako nějaká zvláštní kombinace tropické hudby, africké hudby a nostalgie popu okolo roku 2006. Nějak to postrádá šťávu a producentské trio Adrian Líška, Peter Graus a Tomáš Zubák z toho nevyždímali na 100% to, co šlo. Kdyby to bylo album nějakého malého projektu, tak prosím, ale je to přeci jenom album od největší nahrávací společnosti v Česku a na Slovensku.

R&B pozdních nocí “Watch Over Me” je naopak skutečná špička a velký triumf slovenského popu a je to známka toho, že je tohle album paradoxně místy poměrně alternativní a progresivní.

Jak výborná zpěvačka Emma Drobná je, se projeví vlastně až na “Should I Give Up”. Ač je totiž i jindy velice přesná, přeci jen její hlas není tak silný a svědčí jí tišší písně. Právě v písní jako tato, i v ještě tišší akusticé písni “I Loved You”, přejíždí veškerý ostatní soudobý československý pop parníkem. Jsou to prostě poctivě složené písničky složené od srdce, které v sobě nemají žádné zbytečné pozérství. Jediná píseň v mateřském jazyce “Stratím sa ti ráno” s populárním rapperem Separem je ale taky velmi dobrá píseň. Není sice tak progresivní a moderní jako jiné písně, ale má své kouzlo a atmosféru.

Největším hitem se z nějakého důvodu stalo “Yeah Baby! (F*ck With Me)”. Nejspíše díky pozitivní náladě, která z písně vyzařuje (textově je to spíše písnička o tom, jací jsou chlapi prasáci a není to nic extra radostného, ale nedělám si iluze, že všichni posluchači Evropy 2 perfektně ovládají angličtinu). “Yeah Baby! (F*ck With Me)” ale paradoxně patří do slabší půlky alba.

Texty Emmy Drobné možná nejsou na první pohled tak sofistikované, ale je na nich vidět ve skutečnosti vytříbený textařský um a působí daleko přirozeněji (byť to vlastně může být taky zapříčiněno tou výslovností).

“Go to Hell” zoufale volá o ještě lepší produkci, po stránce kompoziční je to ale parádní, moderní popový song. Skvělé taky je, že to nezní, jakoby Emma Drobná nějak vehementně kopírovala jiné. Naopak to zní, že si vyvinula svůj vlastní styl, který jí skvěle svědčí.

Některé písně jako “Heaven Only Knows” trochu uvízly v tom, co v popu frčelo tak před 10-15 lety, což je škoda. Pak tu jsou písně jako “I’ll Be Alright”, které se snaží o nějaký více okrajový zvuk, ale tak nějak neohrabaně. Kdyby se producenti drželi více stylu “Watch Me Over”, bylo by vše ještě daleko lepší.

Když se to však vezme kolem a kolem, Better Like This je výborné popové album a pro mě vlastně i překvapením. Před jeho spuštěním jsem znal totiž pouze  “Yeah Baby! (F*ck With Me)” a to rozhodně nevyjadřuje to, co se na albu děje poté. Na písni jsou totiž písně jako je “Between Us”, “Stratím sa ti ráno”, “Should I Give Up”,  “I Loved You” a výše už několikrát glorifikovaná “Watch Over Me”, které jsou daleko větší pecky.

Katarzia – Celibát

Žánr: Alternativní elektronická hudba, Alternativní Pop, Písničkářka
Vydavatelství: Slnko Records
Hodnocení: ★★★½-

Velká očekávání škodí. Zvláště, když se album nepovede natolik. Na to, jaké velké jméno slovenské alternativní scény Katarzia je, album zní poněkud vyprázdněně. Zní to jako verze Kdo chytá v žitě, ve kterém je hlavní postavou nikoliv 20letý kluk, ale žena okolo třicítky. Je to sice autentické a věříte všem těm pocitům, ale nálada alba nedává žádné východisko a marně v něm hledáte něco, co byste si z toho všeho mohli odnést. Všechno je předem odevzdané a prohrané.

Chápu, že album mělo být o samotě, takže to nebude žádná motivační fašírka. Jenže způsob, jakým album samotu představuje, je vážně až moc nezáživný. Katarzia na album Celibát sice rozhodně svou skvělou pověst nezkazila a neudělala špatné jméno svému talentu, který je na slovenské alternativní scéně pověstný, ale její nové album je v konkurenci toho, co na slovenské scéně dnes vychází dnes za skvosty a také s ohledem na to, co dokázala v minulosti, přeci jen zklamáním.

Je paradoxní, že to byla právě Katarzia, kdo byl tak výraznou postavou slovenské alternativní scény a kdo na ní pomáhal budovat silné základy. Tak aby byla scéna alespoň dostatečně vlivná a zaujala nějaké množství lidí, díky kterým začne ve své personální komplexnosti konkurovat komerčním stylům. Jak to ale bývá ve středním hudebním proudu, i ve zvířecí říši, občas přijdou noví a dravější jedinci, kteří nahradí ty původní a tak se to zdá i v případě Katarzie, která bude potřebovat po svém 4 albu nějaký impuls k nasbírání větší inspirace.

TIP: Fallgrapp – Ostrov

Žánry: Alternativní elektronická hudba, Neo-Soul, Acid Jazz, Art-Pop,
Vydavatelství: GERGAZ
Hodnocení: ★★★½-

Už z prvního poslechu jsem poznal, že Fallgrapp musí být skupina hudebníků, kteří se mimořádně orientují v alternativní hudbě. Jdou v tom slyšet nejen Radiohead a smyčce z jejich nového alba, ale například i mohutná, neo-jazzová basa Thundercata. Později navíc přijde i míchání alternativních vlivů s rapovými a album se jako krystal třpytí mnoha intenzitami a odráží světlo do mnoha směrů. Z alba Ostrov jde poznat, že Fallgrapp nejsou jenom skvělí hudebníci, ale i skvělí posluchači.

I přes skvělý hlas zpěvačky Nory Ibsenové Fallrapp neoslabují ani v instrumentálních skladbě Teracotta”, která patří k tomu nejlepšímu, co zde je. Ta mrazivá a tajemná atmosféra alba Ostrov i její titulní písně vás vtáhne velmi rychle a už nepustí. “V lístí” poslouží jako krásný, tichý dojezd alba. “Keď padal sneh” s teprve 19letým extrémně nadějným bratislavským producentem a raperem The Curly Simonem, zase slouží jako výborná most k většinovému posluchači a popu. Ostrov je nepochybně jedno z nejlepších alb, které letos v ČR a v SK vyšly. Slabších, ale 4,5 z 5,0.

Suvereno – PROMETHEUS II.

Žánry: Pop-Rap, Rap
Vydavatelství: Trinity Production
Hodnocení: ★★★½

Ve změti temného nihilistického rapu, který je dneska trendy, se extrémně hodí tenhle pohodový, prosluněný rap ze staré školy. Suvereno stojí nohama pevně na zemi a chce lidi pobavit. Je to taková vylepšená a inteligentní slovenská verze Pitbulla a vylepšená rapová verze Daniela Nekonečného. Možná jste si všimli, jak je vtipné, že mnoho raperů akcentuje filozofii toho být sami sebou, ale málokdo to nakonec vážně dodržuje. El Suvereno ano. Na albu asi nejvíce bije do očí duet s Tomášem Klusem. Ta píseň je vlastně sluníčkový bizár, který doopravdy není daleko od písniček Daniela Nekonečného (R.I.P.). Suvereno ALE dokáže šířit tuto sluníčkovou atmosféru opět tak dobře, že kdo má ještě srdce, nemůže mu tohle vlastně ani vyčítat. A přesně o tomhle album PROMETHEUS II. je.