Chris Stapleton – From a Room Vol. 1

Chris Stapleton – From a Room Vol. 1

RECENZE | Novinky: Chris Stapleton je na novince From a Room Vol. 1 ještě větší srdcař než na debutu

Chris Stapleton psal převážně písně pro ostatní, v roce 2015 se ale rozhodl, že nechá vyrazit do světa vlastní album. A byl to skvělý nápad. Album Traveller zaútočilo na americké hitparády i hudební ceny. Teď se s jeho srdnatým countrym skříženým s jižanským rockem a špetkou bluegrassu vrací zpět s albem From a Room Vol. 1.

A není to jediné jeho album, kterého se letos dočkáme. Letos chystá i další album. Na Froom a Room Vol. 1 nahraném v Nashvillu má Stapleton snad ještě výraznější a silnější hlas než na minulé desce – a to už by člověk řekl, že to dál posunout nejde. Svůj baryton proráží vzduchem z plic obra skrz hlasivky silné, jako ocelová lana utužená dlouholetým poléváním té nejostřejší whiskey. Chris Stapleton začne hrát bez okolků přímo na citovou strunu s “Broken Halo”:

“Seen my share of broken halos
Folded wings that used to fly,”

kterou napsal o andělích a kamarádovi z dětství, který mu nedávno zemřel na rakovinu. “Up to No Good Livin’”, “Either Way” i “Them Stems” pokračují v nahořklé tématice alba. V té poslední písni mluví o užívání drog, které podle jeho slov užíval, když mu došla whiskey. From a Room Vol. 1 rozhodně nechává Stapletona zobrazit s více stíny. Oproti Traveller, ze které vytékaly Stapletonovy temnější momenty jako z horské studánky, je to hotová horská řeka.

Foto Chris Stapleton k albu From a Room Vol. 1
Chris Stapleton

Stapleton to ale stejně jako minule podává jako uklidňující očistu, která posluchače příliš nedeprimuje. V “Either Way” Stapleton zpívá o končícím manželství: “It’s been so long since I felt / Anything inside these walls … I used to cry and stay up nights/ And wonder what went wrong,” a zpívá to stylem, jakoby řval s rozevřenou náručí před horksým údolím, se slzami v očích a láhví whiskey v ruce.

V novém albu prakticky nenajdete žádnou podobnou píseň, jakou byla na minulém albu “Parachute” – rychlejší, hospodskou vyhrávačku s irským nádechem, kromě “Second One To Know” se album táhne v pomalém tempu, nejpomalejším pak na úplně poslední písní o vrahovi v cele smrti, který odpočítává své dny na kalendáři. Píseň se na konci ztlumí a tentokrát Stapleton skoro šeptem a jen s kytarou zakončí album v poměrně netradičním zakončovacím stylu.

Jeho úspěch s Traveller byl zaručen hlavně díky přirozenosti, s jakou vkročil do často umělého amerického country. Stapleton je na novém albu dokonce ještě více přirozený. Bez přetvářky tady zpívá o svých problémech ještě v upřímnější podobě než na minulé desce, která byla přece jen malinko ovlivněna tím, že Stapleton se svými skladatelskými zkušenostmi věděl, co musí udělat, aby se dostal do povědomí širšího publika. Výhoda Traveller ale byl větší tah na bránu, který na něm Stapleton měl. From a Room Vol. 1 je oproti tomu trochu utahané a monotónní album. Nová hudba Chrise Stapletona je tak či onak srdcovka, která se snad nemůže znelíbit nikomu na světě.

Chris Stapleton – From a Room Vol. 1

Vydáno: 5. 5. 2017
Délka: 32:29