Chris Stapleton – From A Room: Volume 2

Chris Stapleton – From A Room: Volume 2

Recenze | Novinky: Chris Stapleton na From A Room: Volume 2 pokračuje ve vlastním odkazu. Nasadit si kovbojský klobouk je zase čest

Po skvělém albu From A Room: Volume 1, které je nominováno na Grammy za nejlpeší country album, vydává Chris Stapleton pokračování svého nahrávání v Nashville RCA Studio A From A Room: Volume 2. Skvělá květnová deska nastavila laťku hodně vysoko a tento následovník to neměl lehké už od svého oznámení.

Jedná se o stejnou studiovou sešlost a From A Room: Volume 2 nepřineslo ani žádný rozdílný příběh. Je to jakoby minulé album skončilo skvělou ponurou skladbou “Death Row”, Chris se napil whiskey, dal si cigáro, trochu si o pauze odfrkl, vrátil se do studia, popadl kytaru a opět začal zpívat svým hlasem chlapa, kterého vychovala krásná, ale drsná příroda, alkohol a život, který se s ním nemazlil. Chris Stapleton začíná doslova tam, kde minule skončil. Producentem samozřejmě zůstává Dave Cobb.

Foto Chris Stapleton k recenzi nového alba From A Room: Volume 2
Chris Stapleton

Chris Stapleton zpívá přímo z duše skrze své hlasivky, které mu zformovaly léta neřízeného pití alkoholu, ze kterého se naštěstí dostal bez negativních následků. Poslouchat jeho řev lva je jako dívat se do údolí v nějaké části národního parku Great Smoky Mountains v Tennessee. Je to na jednu stranu nádhera, na stranu druhou vidíte tu sílu, pečlivost a nekompromisnost přírody, která si dokáže najít cestu vodou skrze tvrdé kamení. Stejně jako se drsnost mísí v přírodě drsnost a jemnost, mísí se v přírodě i čistota a špinavost. To všechno Chrise Stapletona přesně vystihuje. Své songy opět předkládá s obrovským zápalem a jakousi hřejivostí, která zní jako byste konečně dorazili do horské chaty a sedli ke krbu. Kromě těchto abstraktních pocitů o albu je to hlavně však skvěle zvládnutá muzikantská práce všech zúčastněných.

Dvě alba Chrise Stapletona v jednom roce? Nebylo by lepší jedno super country album?

Všechno výše zmíněné je na Chrisi Stapletonovi skvělé, bohužel se nedá říct, že bychom něco podobného o něm nemohli říct i na minulých dvou albech, a že by to na tomto albu bylo zvládnuto ještě s větší intenzitou a zápalem. V přímém srovnání s první částí From A Room: Volume 2 bohužel nemá tak silné písně jako “Broken Halos”, “Either Way” nebo “I Was Wrong” a už vůbec ne písně jako “Parachute”, “Fire Away”, nebo snad dokonce píseň, která je obecně považována za jeho zatím nejúspěšnější: “Tennessee Whiskey”. Z druhé části vyčuhuje opět trojice písní. Začíná country romantickým duetem s manželkou Morgane Stapleton “Milllionaire” s upřímnými a ne nepříjemně sentimentálními řádky o partnerském vztahu jako:

“Cause love is more precious than gold
It can’t be bought no, never could be sold,”

velice typickým country riffem, který už Stapleton použil na “Parachute” v debutu, obdařená “Scarecrow in the Garden” a dramatická “Nobody’s Lonely Tonight”. Jenže jediná, která se může poměřovat se silnými trojicemi písněmi z minulých alb je ta poslední ze jmenovaných.

Kvůli tomu se nabízí otázka, zda by tedy nebylo lepší, kdyby Chris Stapleton vydal obě alba jako jedno a vytvořil nabouchané album, které by velkými písněmi praskalo ve švech. Chris Stapleton z nějakého důvodu věřil, že má dost silný materiál na dvě alba a skutečně se nemýlil. Ani na From A Room: Volume 2 totiž nemůžete o jediné písni říct, že by tady byla navíc. I v písních jako “Simple Song” a “Drunkard’s Prayer” dokazuje Stapleton, že i v žánru country, kde se docela špatně hledají možnosti, jak se odlišit, dokáže skládat písně, které nezní stejně. Nelze se však zbavit dojmu, že ty slabší písně z obou alb byly odsunutu do druhé části alba Volume 2.

Country, které ocení fanoušci Rascal Flatts, Radiohead i Greenhorns

Pokud byste tedy popustili uzdu fantazii a zasnili se nad tím, jak by znělo ultimátní album, pak možná je na místě trochu smutnit, na druhou stranu bychom pravděpodobně přišli o písně jako poctivý a syrový country rock “Midnight Train to Memphis” a nebo druhou píseň From A Room: Volume 1 “Last Thing I Needed, First Thing This Morning”.

Zkoušel jsem na Spotify výběr toho nejlepšího z obou alb. Ačkoliv to znělo pohromadě naprosto bombasticky, ať jsem se snažil jakkoliv, při žádném uspořádání a v žádné variantě nebyl playlist takový, aby zachytil naplno atmosféru obou alb. Pokud by ono album vyšla až teď, přišli bychom nejen o písně, ale i třeba o možnost slyšet zpívat z plných plic Chrise Stapletona “Broken Halos” na koncertě pro uctění památky obětem demonstrace v Charlottesville.

Místo jednoho super alba tady máme dvě skvělé alba. Jedno je lepší než to druhé, to druhé ale prvnímu ostudu nedělá, byť nedokáže hrát vyrovnanou partii po celý čas. Chris Stapleton v písních jako “Nobody’s Lonely Tonight” konejší duši a uklidňuje, v “Hard Livin’” vypráví příběhy ze svého života, na “Scarecrow in the Garden” vytahuje ty nejsilnější zbraně country, které si v jeho podání užijí fanoušci hodně různorodých skupin původu i žánrů od Rascal Flatts přes Radiohead až po Greenhorns.

Chris Stapleton opět ukázal variabilitu tohoto žánru a dokázal z takto konzervativního žánru, jakým country je udělat něco neuvěřitelně zajímavého, co je plné emocí.

Chris Stapleton – From A Room: Volume 2

Vydáno: 1. 12. 2017